Oppijaminäkuvan yhteys matemaattisiin taitoihin 1. luokalla
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan matematiikan oppijaminäkuvan yhteyttä matemaattisiin taitoihin (lukujonotaidot ja aritmeettiset taidot) ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä lukuvuonna 2017 - 2018. Tutkimuksessa selvitettiin myös sukupuolten välisiä eroja matematiikan oppijaminäkuvassa sekä matemaattisissa taidoissa. Lisäksi tutkittiin, missä määrin oppilaiden oppijaminäkuvassa tapahtui muutosta matemaattisilta taidoiltaan erilaisten alaryhmien välillä ensimmäisen luokan syksystä kevääseen. Tutkimus oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) - tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui 854 - 866 ensimmäisen luokan oppilasta. Oppilaiden matematiikan oppijaminäkuvaa ja matemaattisia taitoja mitattiin yksilö- ja ryhmätestein. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin käyttämällä ei-parametrisia testejä. Tulokset osoittivat, että oppijaminäkuva oli myönteisesti yhteydessä matemaattisiin taitoihin. Lisäksi pojilla oli myönteisempi oppijaminäkuva sekä
paremmat matemaattiset taidot kuin tytöillä sekä ensimmäisen luokan syksyllä
että keväällä. Tutkimuksessa havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja matemaattisilta taidoiltaan heikkojen ja keskivertojen oppilaiden välillä. Heikkojen oppilaiden oppijaminäkuva muuttui hieman myönteisemmäksi ensimmäisen luokan syksystä kevääseen keskivertojen oppilaiden oppijaminäkuvan muuttuessa kielteisemmäksi. Tutkimus vahvisti käsitystä oppijaminäkuvan merkityksestä oppilaan matemaattisten taitojen kehityksessä. Tulosten perusteella on tärkeää lisätä opettajien tietoisuutta myönteisen oppijaminäkuvan yhteydestä oppilaan matemaattisiin taitoihin, sillä pohjaa myöhemmille taidoille ja koulunkäynnille luodaan jo ensimmäiseltä luokalta lähtien.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23369]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
Kerola, Aino (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä ... -
Lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa
Kaukiainen, Amanda; Sällilä, Veera (2020)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaan lukutaidon yhteyttä hänen luku- ja kirjoitustaidon oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden kehitystä sekä sitä, onko sukupuolella yhteyttä ... -
Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla
Reinikainen, Anna (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaan temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan aikana. Yhteyttä tarkasteltiin erikseen ensimmäisen luokan syksyllä ja ... -
Luku- ja laskusujuvuuden sekä sukupuolen yhteys taitokohtaiseen oppijaminäkuvaan
Mäntysaari, Sanna (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, miten lukusujuvuus ja laskusujuvuus on yhteydessä taitokohtaiseen oppijaminäkuvaan lukijana ja laskijana ja miten yhteys kehittyy 1.-3. luokalla. Lisäksi selvitetään onko sukupuoli ... -
Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys matematiikan sanallisiin tehtäviin toisella ja kolmannella luokalla
Laiti, Aliisa; Järvinen, Viivi (2020)Matematiikan sanallinen tehtävä on tehtävätyyppi, jonka ratkaisu vaatii numeeristen taitojen lisäksi kielellisiä ja kognitiivisia valmiuksia. Nopea sarjallinen nimeäminen (RAN, Rapid Automatized Naming) tarkoittaa kykyä ...