Oppijaminäkuvan yhteys matemaattisiin taitoihin 1. luokalla
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan matematiikan oppijaminäkuvan yhteyttä matemaattisiin taitoihin (lukujonotaidot ja aritmeettiset taidot) ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä lukuvuonna 2017 - 2018. Tutkimuksessa selvitettiin myös sukupuolten välisiä eroja matematiikan oppijaminäkuvassa sekä matemaattisissa taidoissa. Lisäksi tutkittiin, missä määrin oppilaiden oppijaminäkuvassa tapahtui muutosta matemaattisilta taidoiltaan erilaisten alaryhmien välillä ensimmäisen luokan syksystä kevääseen. Tutkimus oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) - tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui 854 - 866 ensimmäisen luokan oppilasta. Oppilaiden matematiikan oppijaminäkuvaa ja matemaattisia taitoja mitattiin yksilö- ja ryhmätestein. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin käyttämällä ei-parametrisia testejä. Tulokset osoittivat, että oppijaminäkuva oli myönteisesti yhteydessä matemaattisiin taitoihin. Lisäksi pojilla oli myönteisempi oppijaminäkuva sekä
paremmat matemaattiset taidot kuin tytöillä sekä ensimmäisen luokan syksyllä
että keväällä. Tutkimuksessa havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja matemaattisilta taidoiltaan heikkojen ja keskivertojen oppilaiden välillä. Heikkojen oppilaiden oppijaminäkuva muuttui hieman myönteisemmäksi ensimmäisen luokan syksystä kevääseen keskivertojen oppilaiden oppijaminäkuvan muuttuessa kielteisemmäksi. Tutkimus vahvisti käsitystä oppijaminäkuvan merkityksestä oppilaan matemaattisten taitojen kehityksessä. Tulosten perusteella on tärkeää lisätä opettajien tietoisuutta myönteisen oppijaminäkuvan yhteydestä oppilaan matemaattisiin taitoihin, sillä pohjaa myöhemmille taidoille ja koulunkäynnille luodaan jo ensimmäiseltä luokalta lähtien.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla.
Heikkinen, Sanni; Hoffren, Tatu (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaista opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laatu ensimmäisellä luokalla matematiikan oppitunneilla. Lisäksi haluttiin selvittää, miten ohjausvuorovaikutus ... -
Kodin numeerisen oppimisympäristön informaalien aktiviteettien yhteys lapsen matemaattisiin taitoihin toisella vuosiluokalla
Kytömäki, Juulia (2024)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 2.-luokkalaisten kotiympäristöjä ja kodin informaalien aktiviteettien yhteyttä heidän matemaattisiin taitoihinsa. Lisäksi selvitettiin informaalien aktiviteettien yhteyttä lasten taitojen ... -
Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
Kerola, Aino (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä ... -
Opettaja-oppilassuhteen yhteys oppilaan aritmeettisiin taitoihin ja matemaattiseen minäkäsitykseen perusopetuksen 6. luokalla
Tuhkanen, Minna (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettaja-oppilassuhteen yhteyttä oppilaan aritmeettisiin taitoihin sekä oppilaan matemaattisen minäkäsityksen yhteyttä opettaja-oppilassuhteeseen perusopetuksen 6. luokalla. ... -
Lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa
Kaukiainen, Amanda; Sällilä, Veera (2020)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaan lukutaidon yhteyttä hänen luku- ja kirjoitustaidon oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden kehitystä sekä sitä, onko sukupuolella yhteyttä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.