University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppijaminäkuvan yhteys matemaattisiin taitoihin 1. luokalla

Icon
253.8Kb

Authors
Hämäläinen, Anna-Maria |
Räty, Marianna
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan matematiikan oppijaminäkuvan yhteyttä matemaattisiin taitoihin (lukujonotaidot ja aritmeettiset taidot) ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä lukuvuonna 2017 - 2018. Tutkimuksessa selvitettiin myös sukupuolten välisiä eroja matematiikan oppijaminäkuvassa sekä matemaattisissa taidoissa. Lisäksi tutkittiin, missä määrin oppilaiden oppijaminäkuvassa tapahtui muutosta matemaattisilta taidoiltaan erilaisten alaryhmien välillä ensimmäisen luokan syksystä kevääseen. Tutkimus oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) - tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui 854 - 866 ensimmäisen luokan oppilasta. Oppilaiden matematiikan oppijaminäkuvaa ja matemaattisia taitoja mitattiin yksilö- ja ryhmätestein. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin käyttämällä ei-parametrisia testejä. Tulokset osoittivat, että oppijaminäkuva oli myönteisesti yhteydessä matemaattisiin taitoihin. Lisäksi pojilla oli myönteisempi oppijaminäkuva sekä paremmat matemaattiset taidot kuin tytöillä sekä ensimmäisen luokan syksyllä että keväällä. Tutkimuksessa havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja matemaattisilta taidoiltaan heikkojen ja keskivertojen oppilaiden välillä. Heikkojen oppilaiden oppijaminäkuva muuttui hieman myönteisemmäksi ensimmäisen luokan syksystä kevääseen keskivertojen oppilaiden oppijaminäkuvan muuttuessa kielteisemmäksi. Tutkimus vahvisti käsitystä oppijaminäkuvan merkityksestä oppilaan matemaattisten taitojen kehityksessä. Tulosten perusteella on tärkeää lisätä opettajien tietoisuutta myönteisen oppijaminäkuvan yhteydestä oppilaan matemaattisiin taitoihin, sillä pohjaa myöhemmille taidoille ja koulunkäynnille luodaan jo ensimmäiseltä luokalta lähtien. ...
Keywords
oppijaminäkuva 1. luokka sukupuoli matemaattiset taidot sukupuolierot alkuopetus koulutulokkaat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008195577

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23369]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla 

    Kerola, Aino (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä ...
  • Lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa 

    Kaukiainen, Amanda; Sällilä, Veera (2020)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaan lukutaidon yhteyttä hänen luku- ja kirjoitustaidon oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden kehitystä sekä sitä, onko sukupuolella yhteyttä ...
  • Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla 

    Reinikainen, Anna (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaan temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan aikana. Yhteyttä tarkasteltiin erikseen ensimmäisen luokan syksyllä ja ...
  • Luku- ja laskusujuvuuden sekä sukupuolen yhteys taitokohtaiseen oppijaminäkuvaan 

    Mäntysaari, Sanna (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, miten lukusujuvuus ja laskusujuvuus on yhteydessä taitokohtaiseen oppijaminäkuvaan lukijana ja laskijana ja miten yhteys kehittyy 1.-3. luokalla. Lisäksi selvitetään onko sukupuoli ...
  • Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys matematiikan sanallisiin tehtäviin toisella ja kolmannella luokalla 

    Laiti, Aliisa; Järvinen, Viivi (2020)
    Matematiikan sanallinen tehtävä on tehtävätyyppi, jonka ratkaisu vaatii numeeristen taitojen lisäksi kielellisiä ja kognitiivisia valmiuksia. Nopea sarjallinen nimeäminen (RAN, Rapid Automatized Naming) tarkoittaa kykyä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre