ICT-alan yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelu
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ICT-alan yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelua. ICT-ala on yksi eniten viime vuosikymmeninä kasvaneista toimialoista, mutta alalla on silti pulaa ammattitaitoisista työntekijöistä. Yliopistokoulutuksen tavoitteena on tuottaa osaavaa työvoimaa jatkuvasti muuttuviin työelämän tarpeisiin ja vastata tähän osaajapulaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin 15 yliopisto-opiskelijaa. Haastattelut toteutettiin keväällä 2017 osana Eurostudent VI -tutkimusta. Tulokset analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulosten tarkastelussa käytettiin neljää uramuuntuvuuden ulottuvuutta, jotka olivat tietoisuus, kontrolli, uteliaisuus ja luottamus.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että urasuunnittelun taso vaihtelee opiskelijoiden keskuudessa. Myös opiskelijoiden elämäntilanne ja opiskelumotivaatio olivat hyvin erilaisia. Osa opiskelijoista koki olevansa täysin oikealla alalla ja he suhtautuivat tulevaisuuteensa luottavaisesti. Osa opiskelijoista pohti puolestaan alavalintaansa ja heillä oli epäilyksiä myös omasta osaamisestaan. Kaikille opiskelijoille oli kuitenkin yhteistä se, että he pitivät työnäkymiä ICT-alalla hyvänä ja kokivat voivansa vaikuttaa itse omaan tulevaisuuteensa.
Tulosten perusteella yliopistojen tulisi tarjota opinto- ja uraohjausta eri vaiheessa opintoja. Urasuunnittelun merkitys korostuu opintojen edetessä, ja ohjauksen tulisi tukea yksilöiden erilaisia tilanteita. Lisäksi työelämää pitäisi integroida vahvemmin osaksi opintoja. Vahvan ICT-osaamisen lisäksi työelämässä tarvitaan myös geneerisiä työelämätaitoja, jotka auttavat uuden oppimisessa ja mukautumisessa vaihtuviin työelämän vaatimuksiin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Onko hoppu? -kehittämistutkimus : yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen
Rantanen, Johanna; Selkamo, Sanna; Turunen, Titta; Hanhimäki, Eija (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Ohjauksen vahvistaminen yliopisto-opiskelijoiden opintopoluilla : opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia ohjauksesta
Perämäki, Riikka (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli jäsentää Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta sekä kartoittaa heidän kehittämisehdotuksiaan ohjaukselle yliopistossa. ... -
Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta
Lahtiola, Johanna; Muhonen, Anniina (2018)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia tarpeita ja odotuksia Jyväskylän yliopiston opiskelijoilla on urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien suhteen sekä onnistuiko suunniteltu ohjausinterventio vahvistamaan ... -
Yliopisto-opiskelijoiden urasopeutuvuus ja ohjaustarpeet
Vilhunen, Elisa (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia yliopisto-opiskelijoiden urasopeutuvuutta ja ohjaustarpeita, sekä niiden yhteyttä taustatekijöihin (sukupuoli, tiedekunta, opintojen vaihe) ja toisiinsa. Urasopeutuvuudella tarkoitetaan ... -
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ...