Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia tarpeita ja odotuksia Jyväskylän yliopiston opiskelijoilla on urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien suhteen sekä onnistuiko suunniteltu ohjausinterventio vahvistamaan näitä taitoja. Tutkimus pohjautuu Jyväskylän yliopistossa lukuvuonna 2016–2017 toteutettuun Onko hoppu? -seurantakyselytutkimukseen, jossa tutkittiin opiskelijoiden hyvinvointia, opinnoista palautumista sekä urahallinta- ja suunnittelutaitoja. Kyselytutkimuksen pohjalta toteutettiin kehittämistutkimus ryhmämuotoisena ohjausinterventiona. Intervention tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden urasuunnittelutaitoja ja työelämävalmiuksia.
Tutkimus on laadullinen, ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja narratiivisella analyysilla. Aineisto koostuu interventioon osallistuneiden (n = 20) alkuhaastatteluista ja loppuhaastattelukirjoitelmista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että interventioon osallistuneet kaipasivat
ohjausta itsetutkiskeluun, urasuunnitteluun, työmarkkinoiden kartoittamiseen, työn hakemiseen ja verkostoitumiseen. Intervention vaikuttavuutta arvioitaessa tuloksista ilmeni kolme ryhmää: Hyötyjät (30%), Säilyjät (50%) ja Pettyjät (20%). Hyötyjien ryhmässä osallistujien odotukset ylittyivät, Säilyjien ryhmässä odotuksiin vastattiin ja Pettyjien osalta interventio ei vastannut odotuksiin. Jokainen ryhmä jakautui vielä kahteen tyyppiin sen perusteella, kuinka suuret odotukset
osallistujilla ennen interventiota oli. Tutkimuksen tulosten pohjalta interventiota voidaan pitää vaikuttavana,
sillä 80% osallistuneista hyötyi interventiosta. Lisäksi monien osalta interventio onnistui kehittämään taitoja, joita osallistujat eivät intervention alussa edes odottaneet. Tulokset osoittavat myös, että korkeakoulujen tarjoamalla uraohjauksella on tarvetta ja merkitystä opiskelijoiden elämänsuunnittelun ja työelämään valmistautumisen kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Onko hoppu? -kehittämistutkimus : yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen
Rantanen, Johanna; Selkamo, Sanna; Turunen, Titta; Hanhimäki, Eija (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Ohjauksen vahvistaminen yliopisto-opiskelijoiden opintopoluilla : opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia ohjauksesta
Perämäki, Riikka (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli jäsentää Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta sekä kartoittaa heidän kehittämisehdotuksiaan ohjaukselle yliopistossa. ... -
Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana
Alenius, Johanna; Ohtonen, Taija (2010)Tutkimuksemme on osa ”Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella”- hanketta ja se toteutettiin ”Valmis tutkinto työelämävalttina”-hankkeessa. Tutkimuksemme kohdejoukkona on hankkeessa toteutettu maantieteen ... -
”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
Kurki, Camilla (2019)Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohtana oli tutkia Jyväskylän yliopistossa kehitetyn hyvis–toimintamallin mahdollisuuksia opintojen sujuvuuden ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen, sekä tarkastella sitä, ... -
Oppilaiden urasuunnittelutaitojen osaamisessa tapahtuneet muutokset 2012–2018
Vuorinen, Raimo; Nissinen, Kari; Kettunen, Jaana (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.