dc.contributor.advisor | Järvensivu, Anu | |
dc.contributor.author | Palonen, Teija | |
dc.date.accessioned | 2020-11-25T12:03:28Z | |
dc.date.available | 2020-11-25T12:03:28Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72805 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ICT-alan yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelua. ICT-ala on yksi eniten viime vuosikymmeninä kasvaneista toimialoista, mutta alalla on silti pulaa ammattitaitoisista työntekijöistä. Yliopistokoulutuksen tavoitteena on tuottaa osaavaa työvoimaa jatkuvasti muuttuviin työelämän tarpeisiin ja vastata tähän osaajapulaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin 15 yliopisto-opiskelijaa. Haastattelut toteutettiin keväällä 2017 osana Eurostudent VI -tutkimusta. Tulokset analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulosten tarkastelussa käytettiin neljää uramuuntuvuuden ulottuvuutta, jotka olivat tietoisuus, kontrolli, uteliaisuus ja luottamus.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että urasuunnittelun taso vaihtelee opiskelijoiden keskuudessa. Myös opiskelijoiden elämäntilanne ja opiskelumotivaatio olivat hyvin erilaisia. Osa opiskelijoista koki olevansa täysin oikealla alalla ja he suhtautuivat tulevaisuuteensa luottavaisesti. Osa opiskelijoista pohti puolestaan alavalintaansa ja heillä oli epäilyksiä myös omasta osaamisestaan. Kaikille opiskelijoille oli kuitenkin yhteistä se, että he pitivät työnäkymiä ICT-alalla hyvänä ja kokivat voivansa vaikuttaa itse omaan tulevaisuuteensa.
Tulosten perusteella yliopistojen tulisi tarjota opinto- ja uraohjausta eri vaiheessa opintoja. Urasuunnittelun merkitys korostuu opintojen edetessä, ja ohjauksen tulisi tukea yksilöiden erilaisia tilanteita. Lisäksi työelämää pitäisi integroida vahvemmin osaksi opintoja. Vahvan ICT-osaamisen lisäksi työelämässä tarvitaan myös geneerisiä työelämätaitoja, jotka auttavat uuden oppimisessa ja mukautumisessa vaihtuviin työelämän vaatimuksiin. | fi |
dc.format.extent | 45 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | ICT-alan yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelu | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202011256774 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | urasuunnittelu | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.type.okm | G2 | |