Show simple item record

dc.contributor.advisorKyppö, Jorma
dc.contributor.authorRupponen, Janita
dc.date.accessioned2020-11-03T06:57:32Z
dc.date.available2020-11-03T06:57:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72449
dc.description.abstractLähivuosien aikana lisääntynyt vaikuttajamarkkinointi on tutkittu olevan tehokkaampi markkinointikeino perinteisiin keinoihin verrattuna, minkä vuoksi sitä on oleellista tutkia. Kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkimus käsittelee sosiaalisen median vaikuttajien ja heidän tuottaman sisällön uskottavuutta vaikuttajamarkkinoinnissa. Tämän lisäksi tutkitaan asioita, jotka vaikuttavat vaikuttajamarkkinoinnissa kuluttajan brändiasenteeseen ja ostoaikomukseen. Tutkimuskysymykset, joihin etsitään vastausta ovat: Mitkä ovat keskeisimmät asiat, jotka vaikuttavat sosiaalisen median vaikuttajan ja vaikuttajan sisällön uskottavuuteen? Mitkä ovat keskeisimmät asiat, jotka vaikuttavat vaikuttajamarkkinoinnissa kuluttajan brändiasenteeseen ja ostoaikomukseen? Tutkimuksen tuloksissa huoma-taan, että vaikuttajan uskottavuuteen vaikuttavat keskeisimmät tekijät ovat asiantuntijuus, viehättävyys, luotettavuus, samankaltaisuus, autenttisuus, parasosiaaliset suhteet ja asennehomofilia. Brändiasenteeseen vaikuttavia tekijöitä ovat uskottavuus, kaupallisesta vaikuttamisesta ilmoittaminen, vaikuttajan seuraajien määrä ja bränditietoisuus. Ostoaikomukseen vaikuttavia tekijöi-tä löydettiin olevan uskottavuus, kateus, parasosiaalinen kommunikointi eWOM ja MT-malli.fi
dc.description.abstractInfluencer marketing has been on the rise in recent years and it has been proven to be more effective form of marketing compared to traditional marketing methods, which makes it essential to be researched. As a literary re-view this research discusses social media influencers and their user generated contents credibility in influencer marketing. Furthermore, the study discusses issues that affect consumers buying intention and brand attitude. The research questions are: What are the main issues affecting source and content credibility in influencer marketing context? What are the main issues affecting consumers buying intention and brand attitude in influencer marketing context? The main findings are that expertise, attractiveness, trustworthiness, similarity, authenticity, parasocial relationships and attitude homophily affects source credibility. Additionally, credibility, advertising disclosure, number of followers and brand awareness affects buying intention. Lastly, credibility, envy, parasocial communication, eWOM and meaning transfer model affects brand attitude.en
dc.format.extent27
dc.language.isofi
dc.subject.othervaikuttajamarkkinointi
dc.subject.othervaikuttaja
dc.subject.otherostoaikomus
dc.subject.otherbrändiasenne
dc.titleSosiaalisen median vaikuttajan uskottavuus vaikuttajamarkkinoinnissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202011036487
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysouskottavuus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record