University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Miten sosiaalisen median viestintä yritysten kriisitilanteissa vaikuttaa kuluttajien brändiasenteisiin?

Thumbnail
View/Open
2.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Inberg, Sonja
Date
2021
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kriisin sattuessa yrityksen sidosryhmät kaipaavat entistä nopeampaa reagointia ja viestintää. Tällaisen nopean viestinnän mahdollistaa sosiaalinen media, joka tarjoaa yrityksille myös mahdollisuuden vuorovaikutukseen kuuttajien kanssa. On kuitenkin oleellista mainehaittojen minimoimisen kannalta, minkälaisen kriisiviestintästrategian yritys valitsee. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan erityisesti puolustelevaa kriisiviestintää sosiaalisessa mediassa sekä negatiivista käyttäjälähtöistä sisältöä. Tutkimuksessa esimerkkiyrityksenä tarkasteltiin Fortumia, joka kärsi negatiivisesta huomiosta ostaessaan lisää osuuksia energiayhtiö Uniperista vuonna 2019. Kriisistä viestittiin runsaasti sosiaalisessa mediassa, niin Fortumin kuin muidenkin käyttäjien osalta. Tässä pro gradu tutkielmassa tutkitaan, miten sosiaalisessa mediassa julkaistu kriisiviestintä ja käyttäjälähtöinen sisältö vaikuttaa kuluttajien brändiasenteisiin ja luottamukseen brändiä kohtaan. Tutkimuksessa tarkastellaan myös imagon vaikutusta asenteisiin ja luottamukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin verkkokyselyllä. Tutkimuksen tulokset vahvistivat negatiivisella käyttäjälähtöisellä sisällöllä olevan negatiivisen vaikutuksen kuluttajien brändiasenteisiin kriisin kontekstissa. Tutkimuksen muita hypoteeseja ei pystytty vahvistamaan tutkimustulosten perusteella. Fortumin asiakkailla todettiin olevan myönteisempi asenne ja luottamus Fortumia kohtaan, kuin muilla vastaajilla. ...
Keywords
brändiasenne käyttäjälähtöinen sisältö imago kriisiviestintä kriisit sosiaalinen media viestintä kriisinhallinta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106284043

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä 

    Nevalainen, Julia (2020)
    Tässä maisterintutkielmassa tavoitteena oli kuvata viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioidensa kriisiviestinnästä. Tavoitteena oli myös kuvata kriisiviestinnän käytänteitä viestinnän ammattilaisten ...
  • Vuorovaikutteisuus sosiaalisessa mediassa : sosiaalisen median käsiteanalyysia 

    Erkkola, Jussi-Pekka (2009)
    Sosiaalisesta mediasta on puhuttu ja kirjoitettu viime vuosina paljon. Akateemisissa piireissä käsitteeseen ei kuitenkaan olla perehdytty kovinkaan syvällisesti. Yleisyydestään huolimatta sosiaalisen median käsitteen ...
  • Kehystäminen johtamis- ja kriisiviestinnässä : Suomen hallitus ja koronakriisi keväällä 2020 

    Tuohimaa, Sini (2021)
    Tämä tutkielma on kehysanalyysi Suomen hallituksen johtamis- ja kriisiviestinnästä kevään 2020 koronakriisissä. Tutkielman tavoitteena oli analysoida ja kuvata kehysanalyysin avulla Suomen hallituksen korona-ajan johtamis- ...
  • Crisis communication and terrorism : mapping challenges and co-creating solutions 

    Ruggiero, Aino (University of Jyväskylä, 2017)
    Terrorism is a globally connected, uncontrollable, transboundary risk that continually evolves and changes forms, resulting in multiple complexities that affect the lives of both citizens and organisations across the ...
  • Vinkkejä, vedätystä ja venäläisiä sotilaita : sosiaalisen median käyttö Ukrainan konfliktiuutisoinnissa Ylen ja Helsingin Sanomien ulkomaantoimituksissa 

    Paajanen, Olli (2016)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sosiaalista mediaa käytetään ja miten sosiaalisen median kautta hankitun käyttäjien tuottaman sisällön todenmukaisuus varmistetaan ulkomaan kriisiuutisoinnissa suomalaisessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre