Miten sosiaalisen median viestintä yritysten kriisitilanteissa vaikuttaa kuluttajien brändiasenteisiin?
2021:50 | 2022:79 | 2023:115 | 2024:178 | 2025:5
Kriisin sattuessa yrityksen sidosryhmät kaipaavat entistä nopeampaa reagointia ja viestintää. Tällaisen nopean viestinnän mahdollistaa sosiaalinen media, joka tarjoaa yrityksille myös mahdollisuuden vuorovaikutukseen kuuttajien kanssa. On kuitenkin oleellista mainehaittojen minimoimisen kannalta, minkälaisen kriisiviestintästrategian yritys valitsee. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan erityisesti puolustelevaa kriisiviestintää sosiaalisessa mediassa sekä negatiivista käyttäjälähtöistä sisältöä.
Tutkimuksessa esimerkkiyrityksenä tarkasteltiin Fortumia, joka kärsi negatiivisesta huomiosta ostaessaan lisää osuuksia energiayhtiö Uniperista vuonna 2019. Kriisistä viestittiin runsaasti sosiaalisessa mediassa, niin Fortumin kuin muidenkin käyttäjien osalta.
Tässä pro gradu tutkielmassa tutkitaan, miten sosiaalisessa mediassa julkaistu kriisiviestintä ja käyttäjälähtöinen sisältö vaikuttaa kuluttajien brändiasenteisiin ja luottamukseen brändiä kohtaan. Tutkimuksessa tarkastellaan myös imagon vaikutusta asenteisiin ja luottamukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin verkkokyselyllä. Tutkimuksen tulokset vahvistivat negatiivisella käyttäjälähtöisellä sisällöllä olevan negatiivisen vaikutuksen kuluttajien brändiasenteisiin kriisin kontekstissa. Tutkimuksen muita hypoteeseja ei pystytty vahvistamaan tutkimustulosten perusteella. Fortumin asiakkailla todettiin olevan myönteisempi asenne ja luottamus Fortumia kohtaan, kuin muilla vastaajilla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29758]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022
Vesterinen, Ida (2024)Organisaatioiden navigoidessa kriisitilanteita ne usein hyödyntävät monipuolisia kriisiviestintästrategioita sidosryhmäviestinnässään ja narratiivien hallinnassa. Vaikka sosiaalisen median alustat tarjoavat työkaluja nopeaan ... -
Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä
Nevalainen, Julia (2020)Tässä maisterintutkielmassa tavoitteena oli kuvata viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioidensa kriisiviestinnästä. Tavoitteena oli myös kuvata kriisiviestinnän käytänteitä viestinnän ammattilaisten ... -
Sosiaalisen median vaikuttajan uskottavuus vaikuttajamarkkinoinnissa
Rupponen, Janita (2020)Lähivuosien aikana lisääntynyt vaikuttajamarkkinointi on tutkittu olevan tehokkaampi markkinointikeino perinteisiin keinoihin verrattuna, minkä vuoksi sitä on oleellista tutkia. Kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkimus ... -
Vuorovaikutteisuus sosiaalisessa mediassa : sosiaalisen median käsiteanalyysia
Erkkola, Jussi-Pekka (2009)Sosiaalisesta mediasta on puhuttu ja kirjoitettu viime vuosina paljon. Akateemisissa piireissä käsitteeseen ei kuitenkaan olla perehdytty kovinkaan syvällisesti. Yleisyydestään huolimatta sosiaalisen median käsitteen ... -
Crisis communication and terrorism : mapping challenges and co-creating solutions
Ruggiero, Aino (University of Jyväskylä, 2017)Terrorism is a globally connected, uncontrollable, transboundary risk that continually evolves and changes forms, resulting in multiple complexities that affect the lives of both citizens and organisations across the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.