Distance foreign language education in Finland : a comparison of conceptions and attitudes toward the use of distance education tools among foreign language teacher students and distance EFL teachers
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Etäopetus on kasvava opetustapa, jolla on pitkä historia ja jonka vaikutuksia kieltenoppimiseen on maailmalla laajasti tutkittu. Tämä kiinnostus etäopetuksen vaikutuksista erityisesti kielten opetukseen on perusteltua johtuen vuorovaikutuksen keskeisyydestä kieltenoppimisessa. Kommunikaatio on kieltenopetuksessa paitsi opetuksen väline, myös sen kohde. Kun tuo kommunikaatio tapahtuu teknologian välityksellä, on sillä vaikutusta niin opetuksen sisältöön kuin opetuksen kannalta parhaisiin sosiaalisiin ja pedagogisiin ratkaisuihin. Suomessa tutkimusta etäopetuksesta on tehty verrattain vähän ja sen vaikutuksista kieltenopetukseen sitäkin vähemmän. Opettajakoulutus on Suomessa yliopistotasoinen koulutus, mutta moni suomalainen yliopisto ei tutkimuksen tekohetkellä tarjoa etäopetuskoulutusta kieltenopettajaksi opiskeleville. Tämä tutkimus kartoittaa minkälaisia asenteita ja oletuksia yhden suomalaisen yliopiston kieltenopettajaksi opiskelevilla opiskelijoilla on etäopetusta kohtaan ja kuinka hyvin nämä vastaavat etäopetusta tehneiden englanninopettajien kokemuksia. Tarkoituksena on tutkia kuinka valmiita kieltenopettajaopiskelijat, joilla on hyvin vähän etäopetuskokemusta, tuntevat olevansa vastaamaan etäopetuksen haasteisiin ja käyttämään hyväksi siihen sisältyviä mahdollisuuksia. Tulokset osoittavat opettajien ja opiskelijoiden välillä niin yhtymäkohtia kuin eroavaisuuksiakin ja viittaavat vahvasti siihen, että kieltenopettajaopiskelijat tuntevat epätietoisuutta valmiudestaan kielten etäopetukseen. Opiskelijoiden keskuudessa oli havaittavissa joitain oletuksia etäopetuksesta, kuten kieltenoppimiseen kohdistuvan ahdistuksen vähentyminen, joita nykytutkimus ei näytä tukevan. Esiin tuli myös joitain etäopettajien mainitsemia haasteita, kuten oppilaiden vähäinen osallistuminen kontaktiopetukseen, joita opiskelijat eivät osanneet ennakoida. Lisäksi koetut mahdollisuudet nähtiin lähtökohtaisesti opiskelijoiden ja yhteiskunnan näkökulmasta, jolloin potentiaaliset pedagogiset mahdollisuudet jäivät usein havaitsematta. Tutkimus suosittelee kieltenopettajaopiskelijoille vähintään perustavanlaatuista yliopistotasoista koulutusta kielten etäopetuksesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Task-based language teaching and student well-being during distance learning
Seppälä, Emmi (2021)Keväällä 2020 suomalaiset koulut olivat uuden haasteen edessä: covid-19-pandemian takia kaikki kouluasteet siirtyivät etäopetukseen nopealla aikataululla kahdeksi kuukaudeksi. Tilanne vaati niin oppilailta kuin opettajilta ... -
The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives
Parkatti, Nooa (2021)Teknologia kehittyy yhä nykypäivänäkin erittäin nopeasti, ja teknologian saatavuus ja käytettävyys paranee myös kouluympäristössä niin opetuksen kuin omaehtoisen oppimisenkin kannalta. Tämän vuoksi videoiden käytölle ... -
EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland
Ahlgren, Anna-Kaisa (2018)Tämä tutkielma käsittelee englannin kielen opettajien asenteita oppimateriaaleja kohtaan Suomessa. Aiemmin on tutkittu, kuinka esimerkiksi opettajien asenteet oppilaita kohtaan ovat vaikuttaneet opetukseen ja sen laatuun. ... -
Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students
Talsi, Iiro (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena on hahmottaa, millaisina englannin kielen opettajaksi opiskelevat opiskelijat näkevät omat kielelliset identiteettinsä, sekä miten he kokevat kielenopetuksen vaikuttaneen heidän kielellisen ... -
The Effect of Distance Learning on High School Students' Attitudes Towards Learning English
Kangashaka, Eveliina (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia miten etäopiskelu vaikuttaa lukioikäisten opiskelijoiden asenteisiin Englannin kielen opiskelua kohtaan. Kieliasenteita on tutkittu lingvistiikan sekä sosio-psykologian aloilla jo ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.