Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students
Tämän tutkimuksen tavoitteena on hahmottaa, millaisina englannin kielen opettajaksi
opiskelevat opiskelijat näkevät omat kielelliset identiteettinsä, sekä miten he kokevat
kielenopetuksen vaikuttaneen heidän kielellisen identiteettinsä muodostumiseen. Aiempi
tutkimus aiheeseen liittyen on keskittynyt pääasiassa opettajien ammatillisiin identiteetteihin, ja
opettajien kielelliset identiteetit ovat saaneet vähemmän huomiota. Tutkimuksien kohteena on
ollut juuri valmistuneita tai opintojensa lopussa olevia opettajia. Tämä tutkimus pyrkii eroamaan
joukosta huomioimalla opettajaksi opiskelevat tulevaisuuden opettajat aikaisemmassa
vaiheessa heidän opintojaan, sekä paneutumalla ammatillisen identiteetin sijaan pelkästään
kielelliseen identiteettiin.
Aineistona tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoituja haastatteluita, joita toteutettiin kaksi.
Kriteereinä haastateltaville oli, että he ovat englannin aineenopettajaksi opiskelevia, eivätkä he
olleet vielä suorittaneet pedagogisia aineopintoja. Haastattelut toteutettiin internetin välityksellä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi haastateltavien luokittelevan itsensä monikielisiksi, sekä
heidän identifioituvan vahvasti englannin kielen kanssa. Englannin rooli heidän elämässään
pohjautui sen aktiiviseen käyttöön arkisessa elämässä ja harrastuksien yhteydessä. Vaikka sen
käyttö opinnoissa nousi esiin, englannin käyttö niiden ulkopuolella koettiin kielelliselle
identiteetille suuremmaksi tekijäksi. Keskeisenä vaikuttajana englannin käyttöön nousi sen
hyödyntäminen kommunikaatiovälineenä erilaisissa yhteisöissä. Tämän lisäksi haastateltavat
kokivat kielenopetuksen tarjoaman representaation englanninkielisestä maailmasta
positiiviseksi vaikuttajaksi kielellisen identiteettinsä muodostumisessa.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista toteuttaa tutkimusta, joka pystyisi määrittelemään miten
kieltenopetus tukee kielellisen identiteetin muodostumista, sekä vertailla eri oppikirjasarjojen
tarjoamia englanninkielisen maailman representaatioita.
...
Asiasanat
kieltenopetus haastattelut kielikasvatus englannin kieli kieli ja kielet opettajat kielellinen identiteetti monikielisyys identiteetti kielenkäyttö language teaching interviews language education English language languages teachers linguistic identity multilingualism identity (mental objects) use of language
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“If you don’t know English, it is like there is something wrong with you.” : Students’ views of language(s) in a plurilingual setting
Krogager Andersen, Line; Pitkänen-Huhta, Anne (De Gruyter, 2024)Based on a repertoire-oriented stance to language learning and a broad definition of language awareness, this study investigates students’ discursive representations of the languages in their repertoires in the context of ... -
Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language
Kalaja, Paula; Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, 2020)Tässä artikkelissa esitellään mahdollisuuksia herätellä kielen oppijoiden kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Esitellyt mahdollisuudet pohjautuvat 24 empiirisen tutkimuksen kriittiseen arviointiin. Tutkimuksissa käytettiin ... -
Multilingual Pedagogies for Anticolonial TESOL? An Analysis of Pre-service Teachers’ Voices from Finland
Ennser-Kananen, Johanna; Iikkanen, Päivi; Skinnari, Kristiina (Springer, 2023)In this chapter, we bring together critical perspectives on the position of English in Finnish society and in the world with data and experiences from a Finnish teacher education context. We show how pre-service English ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
A language socialisation perspective on Swedish immersion in Finland : Students, teachers, and parents as key actors
Björklund, Siv; Mård-Miettinen, Karita; Pakarinen, Sanna (John Benjamins Publishing Company, 2022)This retrospective review applies a language socialisation perspective in examining the findings of a four-year research project on Swedish immersion in Finland. Findings from nine sub-studies within the project are reported ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.