University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students

Thumbnail
View/Open
421.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Talsi, Iiro
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena on hahmottaa, millaisina englannin kielen opettajaksi opiskelevat opiskelijat näkevät omat kielelliset identiteettinsä, sekä miten he kokevat kielenopetuksen vaikuttaneen heidän kielellisen identiteettinsä muodostumiseen. Aiempi tutkimus aiheeseen liittyen on keskittynyt pääasiassa opettajien ammatillisiin identiteetteihin, ja opettajien kielelliset identiteetit ovat saaneet vähemmän huomiota. Tutkimuksien kohteena on ollut juuri valmistuneita tai opintojensa lopussa olevia opettajia. Tämä tutkimus pyrkii eroamaan joukosta huomioimalla opettajaksi opiskelevat tulevaisuuden opettajat aikaisemmassa vaiheessa heidän opintojaan, sekä paneutumalla ammatillisen identiteetin sijaan pelkästään kielelliseen identiteettiin. Aineistona tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoituja haastatteluita, joita toteutettiin kaksi. Kriteereinä haastateltaville oli, että he ovat englannin aineenopettajaksi opiskelevia, eivätkä he olleet vielä suorittaneet pedagogisia aineopintoja. Haastattelut toteutettiin internetin välityksellä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi haastateltavien luokittelevan itsensä monikielisiksi, sekä heidän identifioituvan vahvasti englannin kielen kanssa. Englannin rooli heidän elämässään pohjautui sen aktiiviseen käyttöön arkisessa elämässä ja harrastuksien yhteydessä. Vaikka sen käyttö opinnoissa nousi esiin, englannin käyttö niiden ulkopuolella koettiin kielelliselle identiteetille suuremmaksi tekijäksi. Keskeisenä vaikuttajana englannin käyttöön nousi sen hyödyntäminen kommunikaatiovälineenä erilaisissa yhteisöissä. Tämän lisäksi haastateltavat kokivat kielenopetuksen tarjoaman representaation englanninkielisestä maailmasta positiiviseksi vaikuttajaksi kielellisen identiteettinsä muodostumisessa. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista toteuttaa tutkimusta, joka pystyisi määrittelemään miten kieltenopetus tukee kielellisen identiteetin muodostumista, sekä vertailla eri oppikirjasarjojen tarjoamia englanninkielisen maailman representaatioita. ...
Keywords
kieltenopetus haastattelut kielikasvatus englannin kieli kieli ja kielet opettajat kielellinen identiteetti monikielisyys identiteetti kielenkäyttö language teaching interviews language education English language languages teachers linguistic identity multilingualism identity (mental objects) use of language
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202101478

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4159]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language 

    Kalaja, Paula; Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, 2020)
    Tässä artikkelissa esitellään mahdollisuuksia herätellä kielen oppijoiden kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Esitellyt mahdollisuudet pohjautuvat 24 empiirisen tutkimuksen kriittiseen arviointiin. Tutkimuksissa käytettiin ...
  • Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut." 

    Putz, Juho (2016)
    Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ...
  • “It is a part of my identity that I see myself as a language person” : Language identities of students of English 

    Rajala, Emilia (2022)
    Identiteettien tutkiminen on ollut suosittua jo jonkin aikaa, ja niitä on tutkittu eri aloilla psykologiasta kielitieteeseen. Identiteetit eivät voi esiintyä ilman kieltä, ja tästä syystä tämä tutkielma yhdistää kielen ja ...
  • Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom 

    Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)
    Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ...
  • “Sit mulla ois ollut jotain niinku personality issues” : linguistic identities of plurilinguals 

    Habte, Yohana Tewelde (2021)
    Vuoteen 2030 mennessä joka viides lapsi Helsingissä puhuu suomea toisena kielenään. Monikieliset lapset ovat jo usean vuoden ajan vaatineet huomiota, joka nostaisi heidän rikkaan ja moninaisen kielenkäyttönsä negatiivisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre