Distance foreign language education in Finland : a comparison of conceptions and attitudes toward the use of distance education tools among foreign language teacher students and distance EFL teachers

Abstract
Etäopetus on kasvava opetustapa, jolla on pitkä historia ja jonka vaikutuksia kieltenoppimiseen on maailmalla laajasti tutkittu. Tämä kiinnostus etäopetuksen vaikutuksista erityisesti kielten opetukseen on perusteltua johtuen vuorovaikutuksen keskeisyydestä kieltenoppimisessa. Kommunikaatio on kieltenopetuksessa paitsi opetuksen väline, myös sen kohde. Kun tuo kommunikaatio tapahtuu teknologian välityksellä, on sillä vaikutusta niin opetuksen sisältöön kuin opetuksen kannalta parhaisiin sosiaalisiin ja pedagogisiin ratkaisuihin. Suomessa tutkimusta etäopetuksesta on tehty verrattain vähän ja sen vaikutuksista kieltenopetukseen sitäkin vähemmän. Opettajakoulutus on Suomessa yliopistotasoinen koulutus, mutta moni suomalainen yliopisto ei tutkimuksen tekohetkellä tarjoa etäopetuskoulutusta kieltenopettajaksi opiskeleville. Tämä tutkimus kartoittaa minkälaisia asenteita ja oletuksia yhden suomalaisen yliopiston kieltenopettajaksi opiskelevilla opiskelijoilla on etäopetusta kohtaan ja kuinka hyvin nämä vastaavat etäopetusta tehneiden englanninopettajien kokemuksia. Tarkoituksena on tutkia kuinka valmiita kieltenopettajaopiskelijat, joilla on hyvin vähän etäopetuskokemusta, tuntevat olevansa vastaamaan etäopetuksen haasteisiin ja käyttämään hyväksi siihen sisältyviä mahdollisuuksia. Tulokset osoittavat opettajien ja opiskelijoiden välillä niin yhtymäkohtia kuin eroavaisuuksiakin ja viittaavat vahvasti siihen, että kieltenopettajaopiskelijat tuntevat epätietoisuutta valmiudestaan kielten etäopetukseen. Opiskelijoiden keskuudessa oli havaittavissa joitain oletuksia etäopetuksesta, kuten kieltenoppimiseen kohdistuvan ahdistuksen vähentyminen, joita nykytutkimus ei näytä tukevan. Esiin tuli myös joitain etäopettajien mainitsemia haasteita, kuten oppilaiden vähäinen osallistuminen kontaktiopetukseen, joita opiskelijat eivät osanneet ennakoida. Lisäksi koetut mahdollisuudet nähtiin lähtökohtaisesti opiskelijoiden ja yhteiskunnan näkökulmasta, jolloin potentiaaliset pedagogiset mahdollisuudet jäivät usein havaitsematta. Tutkimus suosittelee kieltenopettajaopiskelijoille vähintään perustavanlaatuista yliopistotasoista koulutusta kielten etäopetuksesta.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011026459Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share