EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkielma käsittelee englannin kielen opettajien asenteita oppimateriaaleja kohtaan Suomessa. Aiemmin on tutkittu, kuinka esimerkiksi opettajien asenteet oppilaita kohtaan ovat vaikuttaneet opetukseen ja sen laatuun. Tämä tutkielma pyrkii osoittamaan vaikuttavatko opettajien asenteet oppimateriaaleja kohtaan heidän käyttämiinsä oppimateriaaleihin ja sitä kautta opetukseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten observoitiin englannin kielen opetusharjoittelijan ja kokeneen englannin kielen opettajan pitämiä oppitunteja sekä haastateltiin samoja opettajia koskien heidän käyttämiään oppimateriaaleja ja asenteitaan oppimateriaaleja kohtaan. Observointien aikana todistettua oppimateriaalien käyttöä verrattiin haastatteluissa ilmi tulleisiin opettajien omiin näkemyksiin, lisäksi opettajia verrattiin toisiinsa tuoden esille kokemuksen ja koulutuksen tuomia eroja oppimateriaalien käytössä.
Tutkimusdata kerättiin helmikuussa 2018 ja kerätty data koostui observointien aikana kirjatuista muistiinpanoista sekä opettajien haastatteluista, jotka nauhoitettiin ja myöhemmin litteroitiin. Tutkimusdataa analysoitiin soveltaen temaattista analyysia observointien muistiinpanoihin, sekä hyödyntäen vertailevan tapaustutkimuksien periaatteita vertaillen opetusharjoittelijan ja kokeneen opettajan asenteita ja opetusmateriaalien käyttöä.
Tutkimustulokset osoittivat, että opetusharjoittelija käytti kokenutta opettajaa enemmän itse luomiaan ja muita materiaaleja kuin oppikirjaa. Kokenut opettaja sen sijaan painotti oppikirjan ja kustantajien materiaalien käyttöä. Tutkimus osoitti opettajien olevan melko tietoisia omista asenteistaan ja oppimateriaalien käytöstään. Molemmat opettajat arvioivat oman oppimateriaalien käyttönsä lähes prosenttitarkasti samaksi kuin observoinneissa todistettu materiaalien käyttö ja oppimateriaalien käyttö oli linjassa heidän nimeämiensä preferenssien kanssa.
Tutkimuksen pienen otannan ja kvalitatiivisen otteen vuoksi tutkimuksen tulokset eivät ole laajennettavissa suurempaan mittakaavaan. Tutkimusta voitaisiin laajentaa suurentamalla otantaa sekä laajentamalla sitä eri kouluihin, ottaen huomioon myös koulujen rahoituksen vaikutus oppimateriaalien käyttöön. Tutkimus tarjoaa kuitenkin tärkeää tietoa opetusharjoittelijan ja kokeneen opettajien asenteiden ja materiaalien käytön eroista sekä vallalla olevista näkemyksistä oppimateriaalien käytön suhteen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
2nd and 3rd graders' attitudes towards the English language : attitudes before and after studying English at school
Määttä, Veera (2014)Oppilaat aloittavat Suomessa englannin opiskelun useimmiten 3. luokalla. Englannin kieli on kuitenkin vahvasti läsnä Suomessa esimerkiksi mediassa ja ulkomaalaisten kautta. Monet perheet myös matkustavat ulkomaille. Siksi ... -
Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
Kostiainen, Tommi (2021)Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista ... -
Cognition of Korean-English secondary school teachers about intercultural dimension in EFL teaching
Choi, Yuri (2016)The importance of intercultural competence in education has been recognized in order to promote students’ tolerance and empathy towards others in the globalized world. Being the first and foremost foreign language subject ... -
"Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students
Rossi, Juuli (2013)Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...