Ihmisoikeudet, demokratia ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus opettajankoulutuksessa
Kasa, Tuija; Kallioniemi, Arto. (2020). hmisoikeudet, demokratia ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus opettajankoulutuksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11 (6). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2020/ihmisoikeudet-demokratia-ja-sosiaalinen-oikeudenmukaisuus-opettajankoulutuksessa
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaPäivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2020
Tarkastelemme tässä artikkelissa demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen toteutumista opettajankoulutuksessa Suomessa ja viitteitä yhteiskunnallisen ilmapiirin muutoksesta ihmisoikeuksien ja demokratian kannalta negatiiviseen suuntaan. Tuomme esiin näkökulmia yhteiskunnallisiin osallistumismahdollisuuksiin kielellisten oikeuksien ja erilaisten taustatekijöiden suhteen. Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen ydinsisältöihin kuuluu edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta sekä inklusiivista ja moniäänistä kasvatusta sekä teoreettisesti että käytännöllisesti. Tutkimuksemme mukaan demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus ei tällä hetkellä toteudu opettajankoulutuksessa eksplisiittisesti, vaikka opettajaksi opiskelevat kokevat demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen ajankohtaisena ja tärkeänä. Voidaankin kysyä, onko aiheen käsittely siis riittävää?
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2020/ihmisoikeudet-demokratia-ja-sosiaalinen-oikeudenmukaisuus-opettajankoulutuksessaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Myrkkymysteeri : toiminnallinen demokratiakasvatuspeli
Ahola, Iida; Kenttä, Linnea; Kohvakka, Kaisa; Kuitunen, Pinja; Menna, Julia; Ollikainen, Ronja; Pyhäjärvi, Elina; Ruokonen, Noora; Saarela, Anni; Suninen, Salli (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2022) -
Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista
Nyman, Jemina; Toivonen, Ida-Sofia (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista demokratiakulttuurin nykytilaa peruskoulun opettajien puheet heijastelevat. Tutkimme peruskoulun opettajien käsityksiä demokratiakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta, ... -
Democratic citizenship and Teacher Education in Finland
Rautiainen, Matti; Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi (Routledge, 2020)Finland is considered to be among the most democratic countries in the world according to various international surveys. However, the level of student participation in Finnish schools is below average compared to other ... -
Teacher education and the development of democratic citizenship in Europe : Introduction
Raiker, Andrea; Rautiainen, Matti (Routledge, 2020)The English novelist and writer George Orwell, who was concerned about the quality of the English language in relation to politics, maintained in his essay Politics and the English Language (1946) that the word ‘democracy’ ... -
Tietämätön opettaja demokratiakasvatuksessa : kollaboratiivinen autoetnografia opettajankoulutuksesta
Hietamäki, Sari (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Tämä artikkeli tutkii ranskalaisajattelija Jacques Rancièren älyjen tasa-arvon käsitettä sekä tasa-arvon periaatetta demokratiakasvatuksessa. Artikkelin kollaboratiivinen empiirinen aineisto koostuu 19 opettajaopiskelijan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.