Teacher education and the development of democratic citizenship in Europe : Introduction
Raiker, A., & Rautiainen, M. (2020). Teacher education and the development of democratic citizenship in Europe : Introduction. In A. Raiker, M. Rautiainen, & B. Saqipi (Eds.), Teacher Education and the Development of Democratic Citizenship in Europe (pp. 1-16). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429030550-1
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© The Contributors, 2020
The English novelist and writer George Orwell, who was concerned about the quality of the English language in relation to politics, maintained in his essay Politics and the English Language (1946) that the word ‘democracy’ had a variety of interpretations and that it was impossible to extract its essence from them to create a single meaning. His perception still has relevance today. It raises the fundamental question investigated by this book: if democracy, and hence democratic citizenship, cannot be defined, how can it be taught? There is no doubt that throughout Europe, countries consider themselves to be democratic, but what does this mean, ideologically and practically? And how do these countries pass on their conceptions of democracy through education so that their young people can act as democratic citizens?
Julkaisija
RoutledgeEmojulkaisun ISBN
978-0-367-14149-3Kuuluu julkaisuun
Teacher Education and the Development of Democratic Citizenship in EuropeAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/34454254
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Democratic citizenship and Teacher Education in Finland
Rautiainen, Matti; Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi (Routledge, 2020)Finland is considered to be among the most democratic countries in the world according to various international surveys. However, the level of student participation in Finnish schools is below average compared to other ... -
Language Shift as a Way of Acquiring New Citizenship and a Profession : The Educational Background of the First Female Students at the Jyväskylä Teachers Seminary
Kotilainen, Sofia (Umeå universitet, 2024)This article sheds light on gendered aspects of the early years of the Finnish teacher training system. It focuses on the first generation of female students at the Jyväskylä Teachers Seminary in central Finland, their ... -
Education for democracy and democratic citizenship
Rautiainen, Matti; Hiljanen, Mikko; Tallavaara, Riitta (Routledge, 2024)This chapter considers education for democracy and citizenship specifically from a transcurricular perspective. First, we look at the concepts of democracy, education for democracy, and democratic citizenship, here starting ... -
Elävä kuva historian järkäleistä : oppimateriaalipaketti demokratian historiasta lukion historianopetukseen
Ahvenainen, Timo (2013)Tutkimusten mukaan nuorten kiinnostus yhteiskunnallista vaikuttamista kohtaan on matalalla tasolla niin Suomessa kuin muissakin kehittyneissä maissa. Demokratiakasvatus ja aktiivinen kansalaisuus kuuluvat sekä peruskoulun ... -
Tavoitteena demokraattinen kansalaisuus? : analyysi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden demokratia- ja kansalaisuuskäsitteistä
Virtanen, Aino (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opetussuunnitelmassa käytetään käsitteitä demokratia ja kansalaisuus. Tavoitteena oli myös tutkia, millaisia merkityksiä demokratiaan ja kansalaisuuteen liittyy ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.