Tietämätön opettaja demokratiakasvatuksessa : kollaboratiivinen autoetnografia opettajankoulutuksesta
Hietamäki, S. (2021). Tietämätön opettaja demokratiakasvatuksessa : kollaboratiivinen autoetnografia opettajankoulutuksesta. Kasvatus ja aika, 15(3-4), 369-383. https://doi.org/10.33350/ka.109754
Julkaistu sarjassa
Kasvatus ja aikaTekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 Kasvatus & Aika
Tämä artikkeli tutkii ranskalaisajattelija Jacques Rancièren älyjen tasa-arvon käsitettä sekä tasa-arvon periaatetta demokratiakasvatuksessa. Artikkelin kollaboratiivinen empiirinen aineisto koostuu 19 opettajaopiskelijan sekä heidän opettajanaan toimineen kirjoittajan autoetnografisista teksteistä yhden lukuvuoden mittaisen kurssin ajalta. Kirjoittajan kokoama ja kertoma moniääninen autoetnografinen tarina tuo esiin erilaisia näkökulmia opettajuuteen ja opettajaksi kasvamiseen, joita peilataan Rancièren ajatteluun. Artikkeli valottaa Rancièren filosofian antia demokratiakasvatukselle ja konkretisoi Rancièren käsitteitä. Lisäksi artikkeli jäsentää älyjen tasa-arvoa autoetnografisen tutkimusmetodin perustana. Artikkeli tarjoaa yhden esimerkin, kuinka demokratiakasvatusta voi toteuttaa ja samalla opettaa yliopistossa.
Julkaisija
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1797-2299Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/102001230
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Demokratiaan emansipoituminen : kasvatuksen sattuman kauppaa?
Hietamäki, Sari (Into, 2022) -
Kieli demokratiakasvatuksen ytimessä : silta ylitettäväksi
Inha, Karoliina; Honkala, Satu; Kuukka, Katri; Mattila, Paula (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Demokratia voi hyvin tai huonosti kielen varassa. Monet demokratiaa rapauttavat ilmiöt rikkovat vuorovaikutusta, jota tuotetaan kielellä. Silti kieli- ja demokratiataitojen edistäminen kulkee erillisiä polkuja, erillisten ... -
Toivo ja demokratiakasvatus : kahdeksasluokkalaisten käsityksiä toivosta Paulo Freiren ja C. R. Snyderin teorioiden valossa
Alanko, Antti (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kahdeksasluokkalaisten toivokäsityksiä. Nuorten yhteiskunnallinen osallistuminen Suomessa on vähäistä huolimatta yhteiskunnallisten tietojen hyvästä tasosta. Tutkimuksessa lähestyttiin ... -
Democratic citizenship and Teacher Education in Finland
Rautiainen, Matti; Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi (Routledge, 2020)Finland is considered to be among the most democratic countries in the world according to various international surveys. However, the level of student participation in Finnish schools is below average compared to other ... -
Teacher education and the development of democratic citizenship in Europe : Introduction
Raiker, Andrea; Rautiainen, Matti (Routledge, 2020)The English novelist and writer George Orwell, who was concerned about the quality of the English language in relation to politics, maintained in his essay Politics and the English Language (1946) that the word ‘democracy’ ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.