Show simple item record

dc.contributor.advisorSeppänen, Ville
dc.contributor.authorJaatinen, Jere
dc.date.accessioned2020-10-22T05:18:18Z
dc.date.available2020-10-22T05:18:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72292
dc.description.abstractMonet organisaatiot ovat ottaneet ensiaskeliaan meemikulttuurin valjastamiseksi sosiaalisen median markkinoinnin strategiana viime vuosikymmenen aikana. Nykyisessä Internetin promootiokulttuurissa vain harvojen ja valittujen, kuten Wendy's -pikaruokaketjun Twitter-tilin voidaan nähdä onnistuneen meemikeskeisen lähestymistavan hyödyntämisessä, josta osoituksena on yrityksen taloudellinen menestys vuosikymmenen lopulla. Ilmiön kasvava suosio perustuu erityisesti siihen, että markkinoijat ja yritykset pyrkivät saavuttamaan suosion digitaalinatiivien, eli minneliaalien (ja sukupolven Z) keskuudessa, joille Internetin meemikulttuuri on juurikin ominainen ja tärkeä osa sukupolven kulttuuria. Kyseisen meemimarkkinoinnin yhtenä suurimpana haasteena on kinkkinen paradoksi: anti-korporatistinen meemikulttuuri sekä ns. perinteiset, huolellisesti suunnitellut markkinointistrategiat eivät pelaa hyvin yhteen. Suuri enemmistö brändien luomista meemeistä ja ”humoristisista” kommenteista ovat päätyneet naurun ja pilkan kohteeksi sivustoille kuten r/FellowKids. Jotta brändin imago säilyy ilmiön aiheuttamilta kolhuilta, tulisi markkinoijan pyrkiä muodostamaan brändin identiteetti sisällön tuottajan rooliin demokraattisessa osallistumiselle avoimessa digitaalisessa kulttuurissa, löytää keinoja pysyä perillä alati muuttuvasta meemi-zeitgeistista seuraamalla kyseistä kulttuuria sekä ymmärtää kulttuuriin liittyvät erityispiirteet ja nyanssit, kuten miellettyyn autenttisuuteen perustuva itseironisuus ja Internet-rumuus -estetiikka, joita myös Aakerin brändipersoonallisuusskaalan kiihtymys, rosoisuus ja maanläheisyys tukevat. Meemikulttuurin ja korporaatiokulttuurin ristiriidat ja jännite tulee tiedostaa, ja ymmärtää myös yksittäisiin meemeihin liittyvät konnotaatiot, joihin meemin mutaatio voi merkittävästi vaikuttaa.fi
dc.description.abstractIn the last decade, many organisations have taken their first steps to deploy meme culture as a new tool for marketing. Only a few chosen have succesfully implemented this phenomenon in their marketing strategy, and the best example might be Wendy's and their Twitter-account, which brought their brand significant economic success in the end of the decade. Meme culture is a significant part of the most important group of consumers of today, the millenials, which is the main reason for the rise of the meme marketing phenomenon. The biggest challenges for the meme marketing approach is to penetrate into this chaotic and anti-corporatistic Internet-culture, and that this approach itself is in a big contrast with traditional marketing strategies that are based on carefully planning and implementation. Huge part of meme marketing organisations have found themselves as laughing stock for this meme culture community in forums like r/FellowKids. But when it comes to the implementation of meme-based approach to an organisation's marketing strategy, it is hugely important to understand the traits of this culture, like the self-irony and the Internet-ugliness phenomenon that lead to perceived authenticity in this culture. In addition to following the most important meme culture communities and sites to keep up with the everchanging meme culture -zeitgeist, it is also a major thing to understand the features that depict the value of a modern meme and change the brand identity to a content creator in this democratic digital culture. It's also important to understand the tension between meme culture and corporate culture, as well as the fact that meme mutation can drastically change the connotations of a single meme.en
dc.format.extent57
dc.language.isofi
dc.subject.othermeemikulttuuri
dc.subject.otherInternet-meemit
dc.subject.otherosallistumiselle avoin digitaalinen kulttuuri
dc.subject.otherpromootiokulttuuri
dc.subject.otherReddit
dc.subject.otherbrändin identiteetti
dc.subject.otherbrändin imago
dc.titleOikeasti hauska vai FellowKids? : johdanto promootiokulttuuriin Internetissä vuonna 2020
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202010226350
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysomeemit
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysoTwitter


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record