“Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa analysoin amerikkalaisen ravintolaketju Wendy’sin roasting-trendiä, sekä roasting-diskurssia yleensä keskusteluanalyysin ja metaviestianalyysin avulla. Wendy’s-ravintolaketjun roasting-trendi oli sosiaalisen median trendi, joka alkoi vuoden 2017 alussa. Wendy’sin Twitter-tili osallistui heille twiitanneen käyttäjän kanssa keskusteluun, jonka lopuksi Wendy’s pilkkasi käyttäjän tietämättömyyttä ja virheellistä ajattelua. Kyseinen twiitti keräsi paljon huomiota, ja johti Wendy’sin roasting-trendin syntymiseen, jonka aikana Wendy’sin Twitter-tili avoimesti pilkkasi heille twiittejä lähettäneitä käyttäjiä ja jopa muita bränditilejä. Trendin suosion ansiosta ravintolaketjun maine sosiaalisessa mediassa mullistui täysin, ja trendiä ylistettiin niin Twitterin käyttäjien kuin online-uutisalustojen kirjoittajienkin toimesta.
Tutkielman tavoitteena on tutkia roasting-diskurssia pääasiassa Wendy’sin roasting-trendin näkökulmasta. Tutkin trendin aikana tehtyjä keskusteluja käyttäen viitteenä Meredithin (2019) tutkielmassa esitettyjä kanssakäymisen keskeisiä ydinominaisuuksia. Analysoin myös metaviestien käyttöä trendin keskusteluissa ja eritoten trendin huumorissa. Analyysistä muodostamieni johtopäätösten avulla pystyin erottelemaan roasting-keskustelut kahteen eri ryhmään sekä muodostamaan mallin, jonka avulla pystyn kuvailemaan, miten roasting-keskustelut muodostuvat. Myös metaviestien käyttö ilmeni tärkeänä osana trendiä, erityisesti trendin humoristisissa puolissa, kun metaviestejä käytettiin hyväksi sarkasmin muodossa.
Analyysin jälkeisessä pohdintaosiossa tutkin myös sitä, kuinka tutkielmassa esitetyt taustatutkimukset voivat laajentaa analyysin tuloksia. Pohdinnan avulla sain selville, että roasting-keskustelujen väliset erot voivat johtua autenttisuuden tunteen saavuttelusta. Myös roasting-viestien tyyppejä on lukuisia, ja roasting-viestien määritelmä on huomattavasti muuttunut roasting-diskurssin perinteisestä määritelmästä. Pystyin myös laajentamaan roasting-keskustelujen mallia; malliin ei kuulu vain keskustelujen rakenteen kuvailu, vaan myös myös se, miten uusia käyttäjiä voidaan innostaa osallistumaan roasting-trendiin. Metaviestien rooli ei myöskään rajoitu pelkästään trendin huumoriin, mutta on myös tärkeä osa roasting-diskurssin tulkintaa.
...
Keywords
Wendy's brand identity online discourse analysis online interaction roustaus sosiaalinen media brändit Twitter brändäys viestintä verkkoviestintä Internet uusmedia keskustelunanalyysi roasting (entertainment) social media brands branding communication network communication new media conversation analysis
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Conversational Gatekeeping : Social Interactional Practices of Post-Publication Gatekeeping on Newspapers’ Facebook Pages
Salonen, Margareta; Olbertz-Siitonen, Margarethe; Uskali, Tero; Laaksonen, Salla-Maaria (Routledge, 2023)Digital platforms, such as social media networks, have become intertwined in the news ecosystem, leading news media to lose their role as the sole gatekeeper in the public space. This development has given an active voice ... -
Sustainability communication on social media : a study on the most sustainable brands in Finland
Artemova, Alexandra (2020)Today’s consumers are becoming increasingly conscious about sustainability issues. For this reason, it is essentially important for companies to not only address these issues, but also transparently and authentically ... -
Negotiating joint commitment in collaborative work project : Focus on text-based requests and news deliveries in atypical work
Virtanen, Mikko T.; Nissi, Riikka (SAGE Publications, 2024)The shift to service and gig economy and increasing polymediality have created communicative contexts where the workers have to construct varying social relations in different kinds of digital and text-based interaction ... -
Noticing-prefaced recoveries of the interactional space in a video-mediated business meeting
Oittinen, Tuire (Department of Nordic Studies and Linguistics University of Copenhagen, 2020)Drawing on conversation analysis and authentic data from a video-mediated multiparty meeting, this study investigates the sequential and temporal organisation of recoveries of the interactional space. It focuses on moments ...