“Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Meemit ovat tärkeä ja keskeinen osa internet-kulttuuria, ja viime vuosina niitä on alettu käyttää myös markkinoinnin ja poliittisen vaikuttamisen työkaluina. Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa meemit ovat olleet iso osa vaaleista käytävää nettikeskustelua jo vuoden 2008 vaaleista asti. Vuoden 2020 presidentinvaaleissa Michael Bloomberg, yksi demokraattipuolueen presidenttiehdokkaista, toi meemit osaksi vaalikampanjaansa sponsoroimalla Instagramin suosittuja meemitilejä julkaisemaan humoristisia meemejä itsestään ja vaalikampanjastaan sadoille tuhansille seuraajilleen. Sponsoroitujen meemien motiivina oli epäaktiivisen, nuoren äänestäjäkunnan tavoittaminen sosiaalisen median kautta.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta, minkälaisia humoristisia teemoja vaalikampanjan meemeistä löytyi, ja minkälaista kuvaa niillä pyrittiin luomaan Michael Bloombergistä. Lisäksi tutkielma pyrki analysoimaan sitä, millaisen vastaanoton meemit saivat internet-yleisön keskuudessa ja miksi.
Tutkimustulokset osoittivat, että meemeissä toistuvia humoristisia aiheita olivat Bloombergin ikä, varallisuus, pyynnöt auttaa vaalikampanjassa, tekninen osaamattomuus, sekä epätoivo saavuttaa suosiota ja sopeutua internet-yhteisön joukkoon. Lisäksi meemeissä oli metatekstisiä elementtejä kuten sisällön teeman sopiminen kyseisen meemitilin teemaan, ja meemit meemien sisässä. Meemien tarkoituksena oli selkeästi luoda itseironinen ja hauska kuva Bloombergistä. Instagram-yleisön vastaanotto oli kuitenkin laajalti negatiivinen, ja kritisoinnin kohteeksi joutuivat Bloombergin lisäksi erityisesti meemejä postanneet vaikuttajat eli meemitilien omistajat. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista nähdä, että jos ja kun meemeillä toteutettua vaalikampanjointia tulee lisää, voivatko tällaiset kampanjat olla myös menestyviä, vai onko epäautenttisilla, sponsoroiduilla meemeillä mahdotonta ostaa sosiaalisen median käyttäjien suosiota.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5336]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Who holds the real influence? : generation z’s perceptions on influencers and social influence
Kääpä, Laura (2021)Sosiaalisessa mediassa toimivien vaikuttajien määrä on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina. Organisaatiot pyrkivät luomaan näiden sosiaalisen median vaikuttajien kanssa samaistuttavia sisältöjä, joiden avulla tavoitellaan ... -
Controversies over social group representation in advertisements : a case study on Hornbach’s The Smell of Spring narrative ad
Anipa, Florence (2020)Till date, advertising contents continue to raise controversy in the media due to miscommunication and misinterpretation. This study examines a proposed television ad, it also looks into the intended message to be communicated ... -
Understanding the Role of Social Media Content in Brand Loyalty : A Meta-Analysis of User-Generated Content Versus Firm-Generated Content
Tyrväinen, Olli; Karjaluoto, Heikki; Ukpabi, Dandison (SAGE Publications, 2023)The enormous growth of social media has increased interest in this platform among marketers and marketing academics. However, the previous literature has not provided a clear consensus regarding the influence of social ... -
Strategic influencer communication and formation of purchase intention in social networking sites
Soininen, Sampo (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, kuinka ostoaikomus muodostuu sosiaalisen median kanavissa kuten YouTubessa, Facebookissa tai Instagramissa hyödyntäen vaikuttajamarkkinointia markkinointikeinona. Tutkimuksen ... -
Social Media Influencers as Mediators of Commercial Messages
Vanninen, Heini; Mero, Joel; Kantamaa, Eveliina (Routledge, Taylor & Francis, 2023)Social media influencers are integral to contemporary organizations’ marketing strategies. Despite growing interest in the topic, there is scant knowledge of how organizations manage and collaborate with influencers in ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.