Oikeasti hauska vai FellowKids? : johdanto promootiokulttuuriin Internetissä vuonna 2020
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Monet organisaatiot ovat ottaneet ensiaskeliaan meemikulttuurin
valjastamiseksi sosiaalisen median markkinoinnin strategiana viime
vuosikymmenen aikana. Nykyisessä Internetin promootiokulttuurissa vain
harvojen ja valittujen, kuten Wendy's -pikaruokaketjun Twitter-tilin voidaan
nähdä onnistuneen meemikeskeisen lähestymistavan hyödyntämisessä, josta
osoituksena on yrityksen taloudellinen menestys vuosikymmenen lopulla.
Ilmiön kasvava suosio perustuu erityisesti siihen, että markkinoijat ja yritykset
pyrkivät saavuttamaan suosion digitaalinatiivien, eli minneliaalien (ja
sukupolven Z) keskuudessa, joille Internetin meemikulttuuri on juurikin
ominainen ja tärkeä osa sukupolven kulttuuria. Kyseisen meemimarkkinoinnin
yhtenä suurimpana haasteena on kinkkinen paradoksi: anti-korporatistinen
meemikulttuuri sekä ns. perinteiset, huolellisesti suunnitellut
markkinointistrategiat eivät pelaa hyvin yhteen. Suuri enemmistö brändien
luomista meemeistä ja ”humoristisista” kommenteista ovat päätyneet naurun ja
pilkan kohteeksi sivustoille kuten r/FellowKids. Jotta brändin imago säilyy
ilmiön aiheuttamilta kolhuilta, tulisi markkinoijan pyrkiä muodostamaan
brändin identiteetti sisällön tuottajan rooliin demokraattisessa osallistumiselle
avoimessa digitaalisessa kulttuurissa, löytää keinoja pysyä perillä alati
muuttuvasta meemi-zeitgeistista seuraamalla kyseistä kulttuuria sekä
ymmärtää kulttuuriin liittyvät erityispiirteet ja nyanssit, kuten miellettyyn
autenttisuuteen perustuva itseironisuus ja Internet-rumuus -estetiikka, joita
myös Aakerin brändipersoonallisuusskaalan kiihtymys, rosoisuus ja
maanläheisyys tukevat.
Meemikulttuurin ja korporaatiokulttuurin ristiriidat ja jännite tulee tiedostaa, ja
ymmärtää myös yksittäisiin meemeihin liittyvät konnotaatiot, joihin meemin
mutaatio voi merkittävästi vaikuttaa.
...
In the last decade, many organisations have taken their first steps to deploy
meme culture as a new tool for marketing. Only a few chosen have succesfully
implemented this phenomenon in their marketing strategy, and the best
example might be Wendy's and their Twitter-account, which brought their
brand significant economic success in the end of the decade. Meme culture is a
significant part of the most important group of consumers of today, the
millenials, which is the main reason for the rise of the meme marketing
phenomenon. The biggest challenges for the meme marketing approach is to
penetrate into this chaotic and anti-corporatistic Internet-culture, and that this
approach itself is in a big contrast with traditional marketing strategies that are
based on carefully planning and implementation. Huge part of meme
marketing organisations have found themselves as laughing stock for this
meme culture community in forums like r/FellowKids. But when it comes to the
implementation of meme-based approach to an organisation's marketing
strategy, it is hugely important to understand the traits of this culture, like the
self-irony and the Internet-ugliness phenomenon that lead to perceived
authenticity in this culture. In addition to following the most important meme
culture communities and sites to keep up with the everchanging meme culture
-zeitgeist, it is also a major thing to understand the features that depict the
value of a modern meme and change the brand identity to a content creator in
this democratic digital culture. It's also important to understand the tension
between meme culture and corporate culture, as well as the fact that meme
mutation can drastically change the connotations of a single meme.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29542]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
“Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend
Kortesoja, Heidi (2020)Tässä tutkielmassa analysoin amerikkalaisen ravintolaketju Wendy’sin roasting-trendiä, sekä roasting-diskurssia yleensä keskusteluanalyysin ja metaviestianalyysin avulla. Wendy’s-ravintolaketjun roasting-trendi oli sosiaalisen ... -
Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
Brandstack, Taina (2020)Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median ... -
“Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign
Tolonen, Anni (2021)Meemit ovat tärkeä ja keskeinen osa internet-kulttuuria, ja viime vuosina niitä on alettu käyttää myös markkinoinnin ja poliittisen vaikuttamisen työkaluina. Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa meemit ovat olleet iso osa ... -
Tekoälyn hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa
Vakoniemi, Ville (2023)Tekoäly on kehittynyt nopeasti viimeisten vuosien aikana ja sitä on alettu hyödyntää useilla eri aloilla, mukaan lukien digitaalisessa markkinoinnissa. Koska tekoälyn hyödyntäminen on digitaalisessa markkinoinnissa vielä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.