Oikeasti hauska vai FellowKids? : johdanto promootiokulttuuriin Internetissä vuonna 2020
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Monet organisaatiot ovat ottaneet ensiaskeliaan meemikulttuurin
valjastamiseksi sosiaalisen median markkinoinnin strategiana viime
vuosikymmenen aikana. Nykyisessä Internetin promootiokulttuurissa vain
harvojen ja valittujen, kuten Wendy's -pikaruokaketjun Twitter-tilin voidaan
nähdä onnistuneen meemikeskeisen lähestymistavan hyödyntämisessä, josta
osoituksena on yrityksen taloudellinen menestys vuosikymmenen lopulla.
Ilmiön kasvava suosio perustuu erityisesti siihen, että markkinoijat ja yritykset
pyrkivät saavuttamaan suosion digitaalinatiivien, eli minneliaalien (ja
sukupolven Z) keskuudessa, joille Internetin meemikulttuuri on juurikin
ominainen ja tärkeä osa sukupolven kulttuuria. Kyseisen meemimarkkinoinnin
yhtenä suurimpana haasteena on kinkkinen paradoksi: anti-korporatistinen
meemikulttuuri sekä ns. perinteiset, huolellisesti suunnitellut
markkinointistrategiat eivät pelaa hyvin yhteen. Suuri enemmistö brändien
luomista meemeistä ja ”humoristisista” kommenteista ovat päätyneet naurun ja
pilkan kohteeksi sivustoille kuten r/FellowKids. Jotta brändin imago säilyy
ilmiön aiheuttamilta kolhuilta, tulisi markkinoijan pyrkiä muodostamaan
brändin identiteetti sisällön tuottajan rooliin demokraattisessa osallistumiselle
avoimessa digitaalisessa kulttuurissa, löytää keinoja pysyä perillä alati
muuttuvasta meemi-zeitgeistista seuraamalla kyseistä kulttuuria sekä
ymmärtää kulttuuriin liittyvät erityispiirteet ja nyanssit, kuten miellettyyn
autenttisuuteen perustuva itseironisuus ja Internet-rumuus -estetiikka, joita
myös Aakerin brändipersoonallisuusskaalan kiihtymys, rosoisuus ja
maanläheisyys tukevat.
Meemikulttuurin ja korporaatiokulttuurin ristiriidat ja jännite tulee tiedostaa, ja
ymmärtää myös yksittäisiin meemeihin liittyvät konnotaatiot, joihin meemin
mutaatio voi merkittävästi vaikuttaa.
...
In the last decade, many organisations have taken their first steps to deploy
meme culture as a new tool for marketing. Only a few chosen have succesfully
implemented this phenomenon in their marketing strategy, and the best
example might be Wendy's and their Twitter-account, which brought their
brand significant economic success in the end of the decade. Meme culture is a
significant part of the most important group of consumers of today, the
millenials, which is the main reason for the rise of the meme marketing
phenomenon. The biggest challenges for the meme marketing approach is to
penetrate into this chaotic and anti-corporatistic Internet-culture, and that this
approach itself is in a big contrast with traditional marketing strategies that are
based on carefully planning and implementation. Huge part of meme
marketing organisations have found themselves as laughing stock for this
meme culture community in forums like r/FellowKids. But when it comes to the
implementation of meme-based approach to an organisation's marketing
strategy, it is hugely important to understand the traits of this culture, like the
self-irony and the Internet-ugliness phenomenon that lead to perceived
authenticity in this culture. In addition to following the most important meme
culture communities and sites to keep up with the everchanging meme culture
-zeitgeist, it is also a major thing to understand the features that depict the
value of a modern meme and change the brand identity to a content creator in
this democratic digital culture. It's also important to understand the tension
between meme culture and corporate culture, as well as the fact that meme
mutation can drastically change the connotations of a single meme.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Brändin ja kuluttajan välinen suhde digitaalisissa kuluttajapalveluissa
Paananen, Tiina (2021)Kuluttajien brändikäsityksissä on tapahtunut muutos pitkällä aikavälillä. Brändi ei ole ainoastaan väri tai symboli, vaan kuluttajan ja brändin välille on tutkimuksissa havaittu voivan syntyä ihmisten välistä suhdetta ... -
“Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend
Kortesoja, Heidi (2020)Tässä tutkielmassa analysoin amerikkalaisen ravintolaketju Wendy’sin roasting-trendiä, sekä roasting-diskurssia yleensä keskusteluanalyysin ja metaviestianalyysin avulla. Wendy’s-ravintolaketjun roasting-trendi oli sosiaalisen ... -
Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
Brandstack, Taina (2020)Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median ... -
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Political themes in political memes : understanding the intent and prevalence of political online memes
Nuckols, Julia (2019)Internet-meemeistä on tullut oleellinen osa poliittisista keskustelua virtuaalisissa ympäristöissä, oli sitten tavoitteeena jakaa poliittisia näkemyksiä tai vaikuttaa muihin käyttäjiin, meemien hyöty näkyy niiden kyvyssä ...