University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oikeasti hauska vai FellowKids? : johdanto promootiokulttuuriin Internetissä vuonna 2020

Thumbnail
View/Open
1.4Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jaatinen, Jere
Date
2020
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Monet organisaatiot ovat ottaneet ensiaskeliaan meemikulttuurin valjastamiseksi sosiaalisen median markkinoinnin strategiana viime vuosikymmenen aikana. Nykyisessä Internetin promootiokulttuurissa vain harvojen ja valittujen, kuten Wendy's -pikaruokaketjun Twitter-tilin voidaan nähdä onnistuneen meemikeskeisen lähestymistavan hyödyntämisessä, josta osoituksena on yrityksen taloudellinen menestys vuosikymmenen lopulla. Ilmiön kasvava suosio perustuu erityisesti siihen, että markkinoijat ja yritykset pyrkivät saavuttamaan suosion digitaalinatiivien, eli minneliaalien (ja sukupolven Z) keskuudessa, joille Internetin meemikulttuuri on juurikin ominainen ja tärkeä osa sukupolven kulttuuria. Kyseisen meemimarkkinoinnin yhtenä suurimpana haasteena on kinkkinen paradoksi: anti-korporatistinen meemikulttuuri sekä ns. perinteiset, huolellisesti suunnitellut markkinointistrategiat eivät pelaa hyvin yhteen. Suuri enemmistö brändien luomista meemeistä ja ”humoristisista” kommenteista ovat päätyneet naurun ja pilkan kohteeksi sivustoille kuten r/FellowKids. Jotta brändin imago säilyy ilmiön aiheuttamilta kolhuilta, tulisi markkinoijan pyrkiä muodostamaan brändin identiteetti sisällön tuottajan rooliin demokraattisessa osallistumiselle avoimessa digitaalisessa kulttuurissa, löytää keinoja pysyä perillä alati muuttuvasta meemi-zeitgeistista seuraamalla kyseistä kulttuuria sekä ymmärtää kulttuuriin liittyvät erityispiirteet ja nyanssit, kuten miellettyyn autenttisuuteen perustuva itseironisuus ja Internet-rumuus -estetiikka, joita myös Aakerin brändipersoonallisuusskaalan kiihtymys, rosoisuus ja maanläheisyys tukevat. Meemikulttuurin ja korporaatiokulttuurin ristiriidat ja jännite tulee tiedostaa, ja ymmärtää myös yksittäisiin meemeihin liittyvät konnotaatiot, joihin meemin mutaatio voi merkittävästi vaikuttaa. ...
 
In the last decade, many organisations have taken their first steps to deploy meme culture as a new tool for marketing. Only a few chosen have succesfully implemented this phenomenon in their marketing strategy, and the best example might be Wendy's and their Twitter-account, which brought their brand significant economic success in the end of the decade. Meme culture is a significant part of the most important group of consumers of today, the millenials, which is the main reason for the rise of the meme marketing phenomenon. The biggest challenges for the meme marketing approach is to penetrate into this chaotic and anti-corporatistic Internet-culture, and that this approach itself is in a big contrast with traditional marketing strategies that are based on carefully planning and implementation. Huge part of meme marketing organisations have found themselves as laughing stock for this meme culture community in forums like r/FellowKids. But when it comes to the implementation of meme-based approach to an organisation's marketing strategy, it is hugely important to understand the traits of this culture, like the self-irony and the Internet-ugliness phenomenon that lead to perceived authenticity in this culture. In addition to following the most important meme culture communities and sites to keep up with the everchanging meme culture -zeitgeist, it is also a major thing to understand the features that depict the value of a modern meme and change the brand identity to a content creator in this democratic digital culture. It's also important to understand the tension between meme culture and corporate culture, as well as the fact that meme mutation can drastically change the connotations of a single meme. ...
 
Keywords
meemikulttuuri Internet-meemit osallistumiselle avoin digitaalinen kulttuuri promootiokulttuuri Reddit brändin identiteetti brändin imago mainonta sosiaalinen media Internet markkinointi meemit brändit kulttuuri Twitter
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010226350

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Brändin ja kuluttajan välinen suhde digitaalisissa kuluttajapalveluissa 

    Paananen, Tiina (2021)
    Kuluttajien brändikäsityksissä on tapahtunut muutos pitkällä aikavälillä. Brändi ei ole ainoastaan väri tai symboli, vaan kuluttajan ja brändin välille on tutkimuksissa havaittu voivan syntyä ihmisten välistä suhdetta ...
  • “Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend 

    Kortesoja, Heidi (2020)
    Tässä tutkielmassa analysoin amerikkalaisen ravintolaketju Wendy’sin roasting-trendiä, sekä roasting-diskurssia yleensä keskusteluanalyysin ja metaviestianalyysin avulla. Wendy’s-ravintolaketjun roasting-trendi oli sosiaalisen ...
  • Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa 

    Brandstack, Taina (2020)
    Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median ...
  • Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat 

    Myntti, Aleksi (2018)
    Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ...
  • Political themes in political memes : understanding the intent and prevalence of political online memes 

    Nuckols, Julia (2019)
    Internet-meemeistä on tullut oleellinen osa poliittisista keskustelua virtuaalisissa ympäristöissä, oli sitten tavoitteeena jakaa poliittisia näkemyksiä tai vaikuttaa muihin käyttäjiin,​ ​meemien hyöty näkyy niiden kyvyssä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre