Presentation of English-speaking cultures in EFL textbooks
Kulttuuriaiheiset tavoitteet ovat yhä keskeisemmässä roolissa kieltenopetuksessa, mikä näkyy uusimassa opetussuunnitelmassa ja näin ollen myös sen mukaan tehdyissä oppikirjoissa. Oppikirjoja puolestaan käytetään paljon opetuksessa, mikä tarkoittaa sitä, että oppilaat saavat paljon kulttuurista tietoa niiden kautta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella miten englanninkielinen maailma esitetään uuden opetussuunnitelman mukaan tehdyssä yläkoulun englannin oppikirjasarjassa On the Go. Tutkimus toteutettiin sisällön analyysin avulla, eli havainnot tehtiin aineistona olleen oppikirjasarjan pohjalta. Huolellisen tarkastelun jälkeen oppikirjoista karsittiin kaikki tutkimukselle epäolennainen pois, minkä jälkeen jäljelle jääneestä materiaalista alettiin etsiä kulttuuriaiheisia teemoja, jotka tulivat esiin eri englanninkielisten maiden kohdalla. Tämän lisäksi oppikirjasarjasta koottiin yhteen kaikki kirjalliset viittaukset eri englannin variantteihin liittyen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tarkastelun kohteena olleesta oppikirjasarjasta löytyi tietoa useista englanninkielisistä maista ja niiden varianteista, mutta fokus oli enimmäkseen niin sanotuissa inner circle maissa. Kirjasarja tarjosi muun muassa turisteille sopivaa informaatiota, maantieteellistä ja historiallista informaatiota, tietoa eri ihmisryhmistä ja heidän traditioistaan. Eri varianttien kohdalla huomiota saivat eniten britti-ja amerikanenglanti. Jatkossa voisi olla mielenkiintoista tutkia esimerkiksi kuinka Wales, Pohjois- Irlanti ja Skotlanti esitetään oppikirjoissa, sillä ne jäävät usein Englannin varjoon. Myös esimerkiksi Kanadan, Australian ja Uuden-Seelannin presentaatioita oppikirjoissa voitaisiin tarkastella lähemmin. Tämän lisäksi voitaisiin keskittyä myös kirjojen äänitteisiin eri varianttien tarkastelussa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education
Heininen, Emma (2021)Englanti on yksi maailman valtakielistä, ja usein myös ensimmäinen vieras kieli, jota suomalaiset oppilaat alkavat opiskella koulussa. Englantia käytetään yleisesti lingua francana, ja englantia vieraana kielenä puhuvia ... -
Presentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school
Lindström, Saara (2015)Kulttuurien välinen tuntemus ja viestintä ovat yhä tärkeämmässä roolissa kielten opetuksessa, mistä myös asian korostus opetussuunnitelmissa ja muissa säädöksissä kertoo. Oppikirjoilla puolestaan on aina ollut keskeinen ... -
Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education
Laukkanen, Otto (2017)Kielitietoisuus ja kulttuurillinen moninaisuus sekä kulttuurien väliseen ymmärrykseen ja yhteistyöhön pyrkiminen eli kulttuuritietoisuus ovat niin nykypäivän arkielämässä kuin opetussuunnitelmassakin yhä enemmän korostuvia ... -
Presentation of English-speaking cultures : upper secondary school textbooks of English in the 1980s and in the 2010s
Lindström, Saara (2012)Englanti on yksi maailman levinneimmistä kielistä ja sitä puhutaan sekä äidinkielenä että vielä useammin toisena tai vieraana kielenä. Tämän moninaisuuden vuoksi on myös monia englanninkielisiä kulttuureja. Näistä tunnetuimpia ... -
A comparative analysis on Finnish and Korean high school English textbooks in the perspective of communicative language teaching
Namgung, Wook (2016)English textbooks are a key resource for English courses in both Finnish and Korean high schools. The present study aims to compare the similarities and differences of Finnish and Korean high school English textbooks and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.