Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorSavolainen, Johanna
dc.date.accessioned2020-09-30T11:55:27Z
dc.date.available2020-09-30T11:55:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71942
dc.description.abstractKulttuuriaiheiset tavoitteet ovat yhä keskeisemmässä roolissa kieltenopetuksessa, mikä näkyy uusimassa opetussuunnitelmassa ja näin ollen myös sen mukaan tehdyissä oppikirjoissa. Oppikirjoja puolestaan käytetään paljon opetuksessa, mikä tarkoittaa sitä, että oppilaat saavat paljon kulttuurista tietoa niiden kautta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella miten englanninkielinen maailma esitetään uuden opetussuunnitelman mukaan tehdyssä yläkoulun englannin oppikirjasarjassa On the Go. Tutkimus toteutettiin sisällön analyysin avulla, eli havainnot tehtiin aineistona olleen oppikirjasarjan pohjalta. Huolellisen tarkastelun jälkeen oppikirjoista karsittiin kaikki tutkimukselle epäolennainen pois, minkä jälkeen jäljelle jääneestä materiaalista alettiin etsiä kulttuuriaiheisia teemoja, jotka tulivat esiin eri englanninkielisten maiden kohdalla. Tämän lisäksi oppikirjasarjasta koottiin yhteen kaikki kirjalliset viittaukset eri englannin variantteihin liittyen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tarkastelun kohteena olleesta oppikirjasarjasta löytyi tietoa useista englanninkielisistä maista ja niiden varianteista, mutta fokus oli enimmäkseen niin sanotuissa inner circle maissa. Kirjasarja tarjosi muun muassa turisteille sopivaa informaatiota, maantieteellistä ja historiallista informaatiota, tietoa eri ihmisryhmistä ja heidän traditioistaan. Eri varianttien kohdalla huomiota saivat eniten britti-ja amerikanenglanti. Jatkossa voisi olla mielenkiintoista tutkia esimerkiksi kuinka Wales, Pohjois- Irlanti ja Skotlanti esitetään oppikirjoissa, sillä ne jäävät usein Englannin varjoon. Myös esimerkiksi Kanadan, Australian ja Uuden-Seelannin presentaatioita oppikirjoissa voitaisiin tarkastella lähemmin. Tämän lisäksi voitaisiin keskittyä myös kirjojen äänitteisiin eri varianttien tarkastelussa.fi
dc.format.extent91
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titlePresentation of English-speaking cultures in EFL textbooks
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009306017
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysotextbooks
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot