Lasten suosikkikirjojen kuvaukset lapsen toimijuudesta
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Lasten toimijuus on ajassamme, etenkin lapsuudentutkimuksessa, merkityksellinen tutkimuskohde. Lisäksi esimerkiksi valtakunnallisissa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2018) korostetaan lapsen toimijuuden tukemista. Lastenkirjallisuutta voidaan puolestaan pitää aikansa arvojen välittäjänä ja ylläpitäjänä. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen toimijuutta ja siihen liittyviä aikuisten ja lasten välisiä vuorovaikutussuhteita kuvataan uusissa lasten suosikkikirjoissa. Tutkimusaineistoni koostui neljästä lasten kirjasta, jotka kuuluivat pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojen vuoden 2017 lainaustilastojen perusteella kahteen suosituimpaan lastenkirjasarjaan: Sinikka ja Tiina Nopolan Risto Räppääjä -sarjaan sekä Timo Parvelan Ella-sarjaan. Analysoin aineistoa teoriasidonnaisella aineistoanalyysilla käyttäen menetelmänä teemoittelua. Ensinnäkin aineistossa kuvattiin lasten keskinäistä toimijuutta, joka toteutui joko toimintaa aikuisilta salaamatta, aikuisia vastustamalla tai aikuisilta salaa. Lisäksi lasten toimijuus ilmeni aikuisten ja lasten yhteisenä toimintana, johon aloite saattoi tulla niin lapselta kuin aikuiseltakin. Aikuisten ja lasten väliset vuorovaikutussuhteet, joissa lapsen toimijuutta ilmeni, kuvattiin puolestaan joko aikuisen auktoriteettiasemaa korostavina tai tasavertaisina. Aineistossa lasten toimijuutta kuvattiin pitkälti aikuisen asettamien reunaehtojen kautta. Toisaalta lasten ja aikuisten välisen vuorovaikutuksen kuvauksissa oli nähtävissä aikuisen auktoriteettia kyseenalaistavia kuvauksia ja jopa suhteita, joissa aikuisen ja lapsen välinen vuorovaikutus oli tulkittavissa tasavertaiseksi. Aikuisen auktoriteetti ei myöskään sulkenut pois lasten ja aikuisten yhteistä toimijuutta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5321]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta
Holopainen, Katri (2011)Holopainen, Katri. 2011. LAPSEN SIIRTYMÄ ESIOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIIN. Lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden ... -
Yksisarvinen, Bisnesmies-panda ja Taikuri-apina : tutkielma 10 - 12 vuotiaiden lasten taiteellisen toimijuuden ilmiöistä ja haasteista peruskoulun kontekstissa
Nisonen, Ida Elina (2020)Tässä pro-gradu tutkielmassani pureudun lasten taiteellisen toimijuuden muotoihin ja haasteisiin peruskoulun kontekstissa, kun taidekasvatus jalkautuu peruskoulun aikatilaan väliaikaisena ja määräaikaisena hanketoimintana. ... -
“Ni meijän pitää olla siellä yötä, ku me ei ehkä pärjätä ilman aikuisia.” : varhaiskasvatuksessa tapahtuva yöhoito ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevien lasten kokemana
Laakso, Iina; Janatuinen, Henna (2019)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevien lasten kokemuksia varhaiskasvatuskontekstissa tapahtuvasta yöhoidosta. Halusimme selvittää miten lapset kertomansa perusteella suhtautuvat ... -
Muuttava pieni ihminen : lasten suhtautuminen muuttoon lasten kuvakirjoissa
Jääskeläinen, Elina (2019)Tämän työn tutkimustehtävänä on selvittää, kuinka lasten suhtautumista perheen muuttoon kuvataan aihetta käsittelevissä suomalaisissa lasten kuvakirjoissa. Muuttaminen toiselle paikkakunnalle, esimerkiksi jommankumman ... -
Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa”
Karjula, Elena (2023)Lapsen nukuttamistilanteet voivat olla äärimmäisen uuvuttavia tilanteita vanhemmille, jos lapsi ei nukahda monista yrityksistä huolimatta. Lapsen riittävän unen saannin turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää lapsen kokonaisvaltaisen ...