Yksisarvinen, Bisnesmies-panda ja Taikuri-apina : tutkielma 10 - 12 vuotiaiden lasten taiteellisen toimijuuden ilmiöistä ja haasteista peruskoulun kontekstissa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro-gradu tutkielmassani pureudun lasten taiteellisen toimijuuden muotoihin ja haasteisiin peruskoulun kontekstissa, kun taidekasvatus jalkautuu peruskoulun aikatilaan väliaikaisena ja määräaikaisena hanketoimintana. Tutkielma sijoittuu valtakunnallisen taidekasvatuksen hanketoiminnan ytimeen aivan ruohonjuuritason taidekasvatustyöhön. Kahden vuoden mittainen tutkimusmatka eri taidekasvatuksen hankkeissa keskittyy tarkastelemaan Taideharrastus ihan lähellä -hankkeen sisällä kehittämääni Koko Koulun Taidekasvattaja -pilottia, sekä Utelias luokka -hanketta. Aineistopohjaisen tutkielmani metodologisena maastona toimii lapsuudentutkimus ja lapsuuden maantiede. Tutkielmassani on sovellettu ihmismaantieteen tilateorioista aikatila -termi, jonka avulla lapsilähtöinen tutkielmani analysoi lapsen kehollisen toiminnan resursseja ja henkisiä voimavaroja suhteessa taidekasvatuksen hankkeissa tarjottuun toimintaan. Tutkielman avainaineistona toimivat Koko Koulun Taidekasvattaja -pilotissa lasten kanssa toteutetut ryhmähaastattelut, sekä Utelias luokka -hankkeesta tallentunut seikkaperäinen ja yksityiskohtainen työpäiväkirja. Prosessinomaisesti etenevässä sisällönanalyysissä edetään kohti päätelmiä kolmen teeman kautta, jotka on jaettu kolmeen lukuun. Luvussa yksi Lapsen taiteellinen toimijuus keskitytään tunnistamaan lapsen taiteellisen toimijuuden erilaisia muotoja ja löytämään mahdollisimman oikeaa kerrontaa, joka sekä arvostaisi että tukisi lasten omaehtoista taiteellista toimijuutta ja ilmaisua. Luvussa kaksi Taidekasvatuksen aikatila keskitytään tarkastelemaan millaiseen narratiiviin lapset itse sijoittivat toteutuneet taideprojektit peruskoulun aikatilassa. Luvussa kolme Lapsen taiteellisen toimijuuden haasteet analysoidaan, mitkä lapsen taiteellisen toimijuuden rakenteelliset, henkiset ja fyysiset haasteet olivat peruskoulun aikatilassa, jossa taidekasvatus tapahtui. Monipuolinen pohdinta johdattaa meitä erilaisten löydösten äärelle, joista merkittävimpiä ovat lapsen poliittinen ja kriittinen taiteellinen toimijuus, sekä taidekasvatuksen suopea aikatila, joka mahdollistaa ja edistää hyvän ja esteettisen kokemukset.
...
Asiasanat
lapsuudentutkimus aikatila lapsen taiteellinen toimijuus lapsi poliittisena ja kriittisenä taiteilijana kriittinen taide poliittinen taiteilija lapsen aikatila Utelias luokka Taideharrastus ihan lähellä Koko Koulun Taidekasvattaja lapsuuden maantiede lapsi taiteilijana lapsilähtöisyys taidekasvatus toimijuus lapset (ikäryhmät) taide koulut vuorovaikutus esteettinen kasvatus taidelähtöiset menetelmät
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsuuden löytämisestä toimijuuden tutkimukseen : lapsuuden historian kuusi vuosikymmentä
Vehkalahti, Kaisa (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2022)Luvussa esitellään lapsuuden historiaa tutkimusalana ja tarjotaan välineitä ymmärtää tutkimusalan traditioita, erityispiirteitä ja lähestymistapoja. Luvussa pohditaan, millaisista lähtökohdista tutkimus on versonut ... -
Tukea tarvitsevan koululaisen toimijuus kouluympäristössä : koululaisten kertomuksia koulupäivästä ja asiantuntijoiden näkemyksiä koululaisten toimijuuden edistämisestä kouluympäristössä
Haavanlammi, Mervi (2017)Haavanlammi, M. 2017. Tukea tarvitsevan koululaisen toimijuus kouluympäristössä: Koululaisten kertomuksia koulupäivästä ja asiantuntijoiden näkemyksiä koululaisten toimijuuden edistämisestä kouluympäristössä. Liikuntatieteellinen ... -
Taidetta, vastustusta, leikkiä ja työtä? : lasten toimijuus 6-vuotiaiden teatteriprojektissa
Stolp, Marleena (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Tietämättömän graduntekijän oppitunti : tutkielma Jacques Rancièren tasa-arvon metodista pedagogiikan kontekstissa
Hietamäki, Sari (2019)Tämä tutkielma tarkastelee ranskalaisajattelija Jacques Rancièren (1940–) ajatuksia tasa-arvosta pedagogiikan kontekstissa. Työssään Rancière on paikantanut länsimaisessa ajattelussa virheellisen uskomuksen älyjen ... -
Luovat ja taidelähtöiset menetelmät lastenkodin arjessa : ohjaajan ja lapsen vuorovaikutustapojen rikastaminen
Hynninen, Sanna (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena on edesauttaa vuorovaikutusta rikastavien, luovien ja taidelähtöisten menetelmien käyttöä lastensuojelun sijaishuollossa, jossa tehdään monipuolisia kohtaamisen tapoja edellyttävää ihmissuhdetyötä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.