Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRissanen, Mari-Jatta
dc.contributor.authorPaajala, Emmi
dc.date.accessioned2020-09-21T07:15:15Z
dc.date.available2020-09-21T07:15:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71819
dc.description.abstractLasten toimijuus on ajassamme, etenkin lapsuudentutkimuksessa, merkityksellinen tutkimuskohde. Lisäksi esimerkiksi valtakunnallisissa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2018) korostetaan lapsen toimijuuden tukemista. Lastenkirjallisuutta voidaan puolestaan pitää aikansa arvojen välittäjänä ja ylläpitäjänä. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen toimijuutta ja siihen liittyviä aikuisten ja lasten välisiä vuorovaikutussuhteita kuvataan uusissa lasten suosikkikirjoissa. Tutkimusaineistoni koostui neljästä lasten kirjasta, jotka kuuluivat pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojen vuoden 2017 lainaustilastojen perusteella kahteen suosituimpaan lastenkirjasarjaan: Sinikka ja Tiina Nopolan Risto Räppääjä -sarjaan sekä Timo Parvelan Ella-sarjaan. Analysoin aineistoa teoriasidonnaisella aineistoanalyysilla käyttäen menetelmänä teemoittelua. Ensinnäkin aineistossa kuvattiin lasten keskinäistä toimijuutta, joka toteutui joko toimintaa aikuisilta salaamatta, aikuisia vastustamalla tai aikuisilta salaa. Lisäksi lasten toimijuus ilmeni aikuisten ja lasten yhteisenä toimintana, johon aloite saattoi tulla niin lapselta kuin aikuiseltakin. Aikuisten ja lasten väliset vuorovaikutussuhteet, joissa lapsen toimijuutta ilmeni, kuvattiin puolestaan joko aikuisen auktoriteettiasemaa korostavina tai tasavertaisina. Aineistossa lasten toimijuutta kuvattiin pitkälti aikuisen asettamien reunaehtojen kautta. Toisaalta lasten ja aikuisten välisen vuorovaikutuksen kuvauksissa oli nähtävissä aikuisen auktoriteettia kyseenalaistavia kuvauksia ja jopa suhteita, joissa aikuisen ja lapsen välinen vuorovaikutus oli tulkittavissa tasavertaiseksi. Aikuisen auktoriteetti ei myöskään sulkenut pois lasten ja aikuisten yhteistä toimijuutta.fi
dc.format.extent42
dc.language.isofi
dc.subject.otherlapsuudentutkimus
dc.titleLasten suosikkikirjojen kuvaukset lapsen toimijuudesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009215905
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysolastenkirjallisuus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot