Lastenteatterin merkitys varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Abstract
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lastenteatterin merkityksestä osana varhaiskasvatusta. Tutkimuksessa selvitettiin, miksi varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät lastenteatteria varhaiskasvatuksessa, millaisia elementtejä tunnistavat lapsille merkityksellisiksi teatterikokemuksissa, ja millaista lastenteatteria he suosivat osana varhaiskasvatusta. Tässä tutkimuksessa lastenteatterilla tarkoitettiin lapsille suunnattua teatteriesitystä. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja haastateltavia oli neljä. Kaikki tutkimukseen osallistujat olivat varhaiskasvatuksen opettajia, joilla jokaisella oli ainakin yksi kokemus lapsille suunnatun teatteriesityksen katsomisesta lapsiryhmän kanssa. Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat näkivät lastenteatterilla osana varhaiskasvatusta useita pedagogisia hyötyjä, toisaalta he toteuttivat sitä myös lasten keskinäisen tasavertaisuuden ja teatterista saadun nautinnon vuoksi, tarjoten näin lapsille monipuolisia taiteellisia kokemuksia. Varhaiskasvatuksen opettajat tunnistivat lapsille merkityksellisiksi asioiksi niin teatteriesityksen elementtejä, kuin lapsen voimaantumiseen liittyviä tekijöitä. Lastenteatteriesitysten suosioon varhaiskasvattajien keskuudessa vaikuttivat sekä esityksen sisältö ja keinot, että teatterin ammattimaiset toimintatavat, arvot ja asenteet, kuten lapsen arvostaminen teatterikatsojana. Varhaiskasvatuksen opettajat näkivät lastenteatterin yksilöllisten kokemusten tuottajana ja merkityksellisenä osana varhaiskasvatusta.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009215897Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish