Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Päiväkodin aloitus on merkittävä muutos lapselle sekä perheelle, jonka vuoksi aihetta on tärkeää tutkia. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissaa. Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, millaisen merkityksen varhaiskasvatuksen opettajat antavat kasvatusyhteistyölle. Lisäksi tutkimuksessamme selvitettiin, mitkä tekijät mahdollisesti edistävät tai heikentävät kasvatusyhteistyötä silloin kun lapsi aloittaa päiväkodissa. Tähän tutkimukseen haastateltiin kuutta varhaiskasvatuksen opettajan ammattinimikkeellä toimivaa henkilöä. Tutkimus on laadullinen ja sen aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkimuksemme tuloksien mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, että kasvatusyhteistyö on merkittävä osa heidän työtään ja sen avulla tuetaan lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Kasvatusyhteistyötä edistivät päiväkodin aloituskäytänteet, vuorovaikutus, molemminpuolinen luottamus ja kunnioitus sekä vastuiden hahmottaminen ja sitoutuminen. Heikentäviksi tekijöiksi sen sijaan nousivat ennakkoluulot ja vanhempien korkeat odotukset päiväkotia kohtaan. Lisäksi päiväkotien rajalliset resurssit, negatiivissävytteinen yhteiskunnallinen keskustelu sekä henkilökemiat ja erilaiset vuorovaikutustavat nähtiin kasvatusyhteistyötä heikentävinä tekijöinä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
Esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä kouluun siirtymästä ja lapsen kouluvalmiudesta
Ahokas, Elliroosa; Hakala, Miia (2020)Kouluun siirtymä on vuosittain monelle lapselle ajankohtainen aihe ja sen takia tärkeä. Tutkimuksemme tavoitteena oli saada selville esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä liittyen lapsen siirtymään kouluun. ... -
“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
Latvala, Karoliina; Metsäranta, Wilma (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä ... -
"Se päiväkodin aloitus meni tosi paljon paremmin, kun mitä mä luulin ja oletin. Et varmaan suurin syy oli ne hoitajat, miten mukavia ne oli" : vanhempien kokemuksia pienten lasten varhaiskasvatuksen aloituksesta
Koskela, Laura; Koivu, Eveliina (2019)Laadullinen tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia pienten lasten aloittaessa päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunnan toiminnassa lisäsivät ja vähensivät ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä taidekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa
Räsänen, Tiia (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä taidekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisää tietoa taidekasvatuksen merkityksestä ...