Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRissanen, Mari-Jatta
dc.contributor.authorRousi, Auni
dc.contributor.authorKantola, Johanna
dc.date.accessioned2020-09-21T06:40:04Z
dc.date.available2020-09-21T06:40:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71807
dc.description.abstractPäiväkodin aloitus on merkittävä muutos lapselle sekä perheelle, jonka vuoksi aihetta on tärkeää tutkia. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissaa. Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, millaisen merkityksen varhaiskasvatuksen opettajat antavat kasvatusyhteistyölle. Lisäksi tutkimuksessamme selvitettiin, mitkä tekijät mahdollisesti edistävät tai heikentävät kasvatusyhteistyötä silloin kun lapsi aloittaa päiväkodissa. Tähän tutkimukseen haastateltiin kuutta varhaiskasvatuksen opettajan ammattinimikkeellä toimivaa henkilöä. Tutkimus on laadullinen ja sen aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkimuksemme tuloksien mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, että kasvatusyhteistyö on merkittävä osa heidän työtään ja sen avulla tuetaan lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Kasvatusyhteistyötä edistivät päiväkodin aloituskäytänteet, vuorovaikutus, molemminpuolinen luottamus ja kunnioitus sekä vastuiden hahmottaminen ja sitoutuminen. Heikentäviksi tekijöiksi sen sijaan nousivat ennakkoluulot ja vanhempien korkeat odotukset päiväkotia kohtaan. Lisäksi päiväkotien rajalliset resurssit, negatiivissävytteinen yhteiskunnallinen keskustelu sekä henkilökemiat ja erilaiset vuorovaikutustavat nähtiin kasvatusyhteistyötä heikentävinä tekijöinä.fi
dc.format.extent51
dc.language.isofi
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.othersiirtymä
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009215893
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoaloitus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysokasvatusyhteistyö
dc.subject.ysovarhaiskasvatus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot