Esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä kouluun siirtymästä ja lapsen kouluvalmiudesta
Päivämäärä
2020Kouluun siirtymä on vuosittain monelle lapselle ajankohtainen aihe ja sen takia tärkeä. Tutkimuksemme tavoitteena oli saada selville esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä liittyen lapsen siirtymään kouluun. Selvitimme, mikä heidän mielestään lapsen siirtymisessä esiopetuksesta kouluun muuttuu. Tavoitteena oli myös saada tietoa siitä, mitä taitoja opettajat näkevät lapselle tarpeellisina koulun alkaessa. Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä fenomenografista lähestymistapaa ja tutkimusaineisto koostui seitsemästä fokusryhmähaastattelusta. Kouluun siirtymiseen liittyviä muutoksia analysoitiin haastatteluaineistosta hyödyntämällä sisällönanalyysiä. Koulutaitojen tutkimista ohjasi teorialähtöinen sisällönanalyysi ja analyysissa hyödynsimme koulutaitojen luokittelemiseen Linnilän (2006) mallia kouluvalmiuden kolmesta kompetenssista.
Tulokset osoittivat, että kouluun siirtyessään lapsi kokee rakenteellisia muutoksia, esimerkiksi ryhmäkokojen suurentumista, sekä hänen ominaisuuksiinsa liittyviä muutoksia. Näiden muutosten myötä esimerkiksi koulussa aikuisten määrä vähenee ja lapsi itsenäistyy. Esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksien mukaan lapsen sosiaaliset taidot koettiin akateemisia taitoja tärkeämpinä kouluvalmiudessa. Näkemyksissä luokanopettajat korostivat akateemisia taitoja esiopetuksen opettajia enemmän. Esiopetuksen opettajilla taas korostui tunteiden merkitys. Tutkimustulokset tarjoavat tietoa ammattiryhmille siitä, mitä taitoja kumpikin ryhmä pitää lapsen kannalta olennaisena kouluun siirryttäessä. Tutkimuksen tietoja voidaan hyödyntää pedagogisen toiminnan suunnittelussa, joka edistää lapsen kouluvalmiutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Esiopetuksen laaja-alaiset osaamisalueet kouluvalmiustaidoissa: Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä kouluvalmiudesta
Moilanen, Laura (2018)Kouluvalmius on laajasti tutkittu aihe, ja kaksi eri koulutusastetta tiukasti toisiinsa yhdistävä tekijä. Tämä tutkimus tuo uuden näkökulman kouluvalmiuteen vuonna 2016 voimaan tulleiden Esiopetuksen opetussuunnitelman ... -
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opettajien käsityksiä viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen eroista
Muhonen, Heli; Saranko, Lotta; Sulkanen, Mimmu; Alasuutari, Maarit; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2024)We examined the extent to which the teachers of the national two-year pre-primary education trial see differences between the early childhood education and care (ECEC) and pre-primary education of five-year-old children. ... -
Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2020)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja ... -
''Tärkeintä on, että osatahan olla'' : esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta
Tenhunen, Anni (2013)Tenhunen, A. 2012. ’’Tärkeintä on, että osatahan olla’’. Esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu - tutkielma. 92 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.