Show simple item record

dc.contributor.authorArvaja, Maarit
dc.contributor.authorSarja, Anneli
dc.contributor.authorNiemi, Kreeta
dc.contributor.authorPakkanen, Marjatta
dc.date.accessioned2020-09-17T04:38:20Z
dc.date.available2020-09-17T04:38:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationArvaja, Maarit; Sarja, Anneli; Niemi, Kreeta; Pakkanen, Marjatta (2020). Ilmiölähtöinen oppiminen valokeilassa : ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopisto-opintojen alkuvaihesssa. Kasvatus, 51 (1), 6-20.
dc.identifier.otherCONVID_35209727
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71786
dc.description.abstractTarkastelemme artikkelissamme käsitteellisen ajattelun kehittymistä ilmiölähtöisessä oppimiskontekstissa yliopisto-opintojen alkuvaiheessa. Tutkimuksen kohteena olivat Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden perusopintojen Vuorovaikutus ja yhteistyö -kurssin opiskelijoiden laajat luentopäiväkirjat ja esseet. Näissä teksteissä opintojaksolla käsiteltyjä teoreettisia vuorovaikutusilmiöitä peilattiin omiin kokemuksiin tai käytännön esimerkkeihin. Tutkimuksemme teoriakehikko perustuu tieteellisen ajattelun, oppimisen henkilökohtaistamisen ja reflektion näkökulmiin. Tutkimme teksteistä, millaisia teorian ja käytännön yhteyksiä opiskelijat rakensivat ja minkälaista reflektiota ilmeni. Analyysi eteni aineistolähtöisesti. Erittelimme teksteistä laadullisesti erilaisia ymmärryksen rakentamisen tapoja ja tulkitsimme niitä reflektiivisen toiminnan kehyksessä. Löysimme kolme ymmärryksen rakentamisen tapaa, jotka nimesimme kuvailuksi, tulkinnaksi ja kyseenalaistamiseksi. Kuvailussa vuorovaikutusilmiöstä nostettiin yksittäisiä tekijöitä, joita reflektoitiin suhteessa itseen tai omaan arkikokemukseen. Tulkinnassa ja tutkivassa reflektiossa sekä kyseenalaistamisessa ja systeemitason reflektiossa ilmiön syvällinen ymmärtäminen näkyi teoriatiedon henkilökohtaistumisena ja käsitteellisenä toimijuutena. Lähes kaikki tekstit sisälsivät kuvailua ja itsereflektiota, kun taas tulkintaa ja tutkivaa reflektiota esiintyi puolessa teksteistä. Sen sijaan kyseenalaistava systeemitason reflektio oli harvinaista. Tutkimus osoittaa, että ilmiölähtöisessä oppimisessa teorian ja käytännön sidosten painottaminen tukee käsitteellistä ajattelua.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.publisherSuomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherilmiölähtöinen oppiminen
dc.subject.otherkäsitteellinen toimijuus
dc.subject.othertieteellinen ajattelu
dc.subject.otherymmärryksen rakentaminen
dc.titleIlmiölähtöinen oppiminen valokeilassa : ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopisto-opintojen alkuvaihesssa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009175878
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange6-20
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume51
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© 2020 Kirjoittajat
dc.rights.accesslevelembargoedAccessfi
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysokorkeakouluopetus
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoajattelu
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23563
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1246
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2335
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6007
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright