University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yliopisto-opintojen aikainen käsitteellinen muutos opiskelijoiden kuvaamana

Thumbnail
View/Open
595.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kinnunen, Helena |
Lallukka, Elsa
Date
2017
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial EducationKasvatustiede

 
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsitysten muutoksia yliopisto-opiskelijat kuvaavat tapahtuneen opintojensa aikana. Tutkimuksissa on tähän asti tarkasteltu yliopisto-opiskelijoiden käsitysten muutosta ulkopuolisen tutkijan arvioimana kohdistuen tiettyyn, etukäteen valittuun aiheeseen. Tässä tutkimuksessa yliopisto-opiskelijat kuvailivat käsitystensä muutosta vapaasti ilman tarkasti rajattua aihetta ja perustuen heidän omaan itsearviointiinsa. Tutkimuksen kohdejoukkona oli Jyväskylän yliopiston ensimmäisen, kolmannen ja viidennen vuoden opiskelijat vuosina 2013 ja 2015. Aineisto koostui 727 vastauksesta käsitteellistä muutosta koskevaan avoimeen kysymykseen Opetus, opiskelu ja oppiminen -opiskelijakyselyssä. Laadullista aineistoa tutkittiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Opiskelijat kuvailivat, miten heidän käsityksensä opiskeltavista aiheista olivat muuttuneet, mihin käsitysten muutokset olivat kohdistuneet ja miten ne olivat ilmenneet. Näistä kuvauksista muodostettiin kolme luokitusta: käsitteellisen muutoksen tyypit, käsitteellisen muutoksen kohteet ja käsitteellisen muutoksen ilmeneminen. Luokitukset ovat limittäisiä ja yhteydessä toisiinsa. Itsearvioidusta käsitteellisestä muutoksesta ei ole aiemmin tehty tutkimusta. Opiskelijoiden oma ymmärrys käsitteellisestä muutoksesta noudattaa monissa kohdin alan tutkijoiden näkemyksiä, mutta opiskelijat esittivät myös uusia näkökulmia erityisesti käsitteellisen muutoksen ilmenemiseen liittyen. Jatkotutkimusten avulla tuloksia voi hyödyntää opiskelijoiden käsitteellisen muutoksen tukemiseen ja edistämiseen. ...
Keywords
käsitteellinen muutos itsearviointi korkeakouluopiskelu opiskelijat oppiminen tieto ajattelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705232474

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ilmiölähtöinen oppiminen valokeilassa : ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopisto-opintojen alkuvaihesssa 

    Arvaja, Maarit; Sarja, Anneli; Niemi, Kreeta; Pakkanen, Marjatta (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)
    Tarkastelemme artikkelissamme käsitteellisen ajattelun kehittymistä ilmiölähtöisessä oppimiskontekstissa yliopisto-opintojen alkuvaiheessa. Tutkimuksen kohteena olivat Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden perusopintojen ...
  • Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena 

    Viiliäinen, Milja (2020)
    Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijan englannin kielen luetun ymmärtäminen ja opiskelustrategiat ennustivat tämän opintopistekertymiä ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena. ...
  • Rinnakkaisopetussuunnitelmasta yhteisöllisyyttä, osaamisen tunnistamista ja käytännön kokemusta yliopisto-opintojen ohessa 

    Virtanen, Anne; Penttinen, Leena (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)
    Tässä artikkelissa kuvataan suomalaiselle koulutusjärjestelmälle vieraampaa toimintamuotoa, rinnakkaisopintosuunnitelmatoimintaa (extra-curricular activities). Toimintaa pilotoitiin Jyväskylän yliopistossa, jossa sen ...
  • Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana 

    Vuorinen, Annaleena (2014)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ...
  • The dynamic relationship between response processes and self-regulation in critical thinking assessments 

    Hyytinen, Heidi; Ursin, Jani; Silvennoinen, Kaisa; Kleemola, Katri; Toom, Auli (Elsevier BV, 2021)
    Our aim was to explore higher education students’ response and self-regulatory processes plus the relationship between these, as evidenced in two types of performance-based critical thinking tasks included in the Collegiate ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre