The tip of the 'eyesberg' : a case of multimodal website argumentation
Verkkoviestinnän rooli markkinointiviestinnässä on kasvanut huomattavasti viime vuosikymmeninä. Myynnin ohella uusia markkinointikanavia hyödynnetään myös positiivisten elämänarvojen ja -tapojen edistämiseen. Yksi suurimmista verkkokanavien tuomista viestinnän muutoksista on sisällön monimuotoisuus: kuvat, videot ja muut interaktiiviset elementit muodostavat nyt huomattavan suuren osan verkkovälitteisen viestinnän rakenteesta.
Tämä tutkimus pohjaa multimodaaliseen argumentaatioteoriaan tutkiessaan tapoja, joilla terveysedisteistä markkinointiviestiä välitetään verkkosivuviestinnässä. Tutkimuksen keskiössä on erimuotoisten sisältöjen yhteisesti välittämä viesti ja verkkosivupohjan luomat mahdollisuudet muutokseen perinteisessä argumentoinnin rakenteessa. Metaforaan pohjautuvaa sisältöä tarkastellaan diskurssintutkimuksen keinoin heijastaen sen visuaalisia, verbaalisia ja interaktiivisia elementtejä Deganon (2013) pragma-dialektiseen malliin verkkosivun argumentaatiorakenteesta.
Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on mm. Forcevillen (2010) ja Tseronisin (2018) näkemys multimodaalisen argumentoinnin rakenteesta kokonaisuutena, ei yksittäisinä, selkeiksi moodeiksi jaettavina palasina. Laadullinen analyysi osoittaa moodien yhteistoiminnan oleellisesti rakentavan argumentoivaa retoriikkaa verkkosivulla ja arvioi sen roolia argumentaatioteoriassa ja markkinointiviestinnässä. Tulokset osoittavat, että visuaalisten ja hypertekstuaalisten rakenteiden hyödyntäminen sanallisen viestinnän ohella luo mahdollisuuksia tehokkaampaan ja monipuolisempaan markkinointiretoriikkaan sekä luo käyttäjälle mahdollisuuksia osallistua virtuaalisesti argumentaatioprosessiin. Tutkimustuloksista on käytännön strategista hyötyä niin verkkoviestinnän suunnittelijoille kuin sen kuluttajillekin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English
Lindholm, Maiju (2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumar ... -
”From Skin to Soul" : a case study of a beauty brand website
Muikku, Kaisa (2022)Tatcha on amerikkalainen kauneusbrändi, joka on saanut inspiraationsa japanilaisesta kulttuurista. Heidän lähestymistapansa kauneuteen ja ihonhoitoon on holistinen ja kokonaisvaltainen: itsestä huolehtiminen on välittämistä ... -
“Wild crafted, sustainable, Nordic beauty” : Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website
Nurmi, Sonja (2021)Vuonna 2016 suomalainen kosmetiikkabrändi Lumene kävi läpi laajan uudelleenbrändäyksen, jonka johdosta niin brändin ulkonäkö ja tuotteet kuin identiteettikin uudistuivat. Lumene oli säilynyt lähes ennallaan useamman ... -
“Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland
Peijonen, Pauliina (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ... -
Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
Tauriainen, Anniina (2012)Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.