Työnantajakuvan merkitys työntekijöiden kokemalle houkuttelevuudelle ja organisaatioon identifioitumiselle : case X Henkilöstöpalvelut Oy
Tutkimuksessa tarkasteltiin työnantajakuvan instrumentaalisten ja symbolisten tekijöiden yhteyttä koettuun työnantajan houkuttelevuuteen ja organisaatioon identifioitumiseen nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita taustatekijöiden mahdollisesta vaikutuksesta tutkittaville muuttujille. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin keväällä 2019 valtakunnallisesti toimivan henkilöstöpalveluyrityksen vuokrahenkilöstöltä, joka työskentelee pääasiassa rakennusalan työtehtävissä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin aiemman työnantajakuvaa, työnantajan houkuttelevuutta ja organisaatioidentiteettiä käsittelevän tutkimuksen pohjalta
pyrkien yhdistämään näiden tutkimussuuntausten keskeisimpiä teorioita. Työnantajakuvan ja työnantajan houkuttelevuuden tutkimiseen hyödynnettiin pääosin Lievens ja Highhousen (2003) instrumentaalisiin ja symbolisiin tekijöihin pohjautuvaa teoriaa. Työntekijöiden identifioitumista tarkasteltiin Mael ja Ashforthin (1995) OID- teorian avulla.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempaa tutkimuskirjallisuutta työnantajakuvan merkityksestä työnantajan houkuttelevuudelle ja kyvylle säilyttää työntekijöitä yrityksessä. Työnantajakuvan symbolisten seikkojen, etenkin koetun työnantajan arvostuksen merkitys korostui tutkimuksessa huomattavasti. Taustamuuttujista iän ja kansalaisuuden havaittiin olevan tilastollisesti merkitsevimpiä tekijöitä suhteessa tutkittuihin muuttujiin. Selityksiksi voitaneen löytää muun muassa eri sukupolvien ja eri kansalaisuuksien asettamat erilaiset odotukset työnantajaa ja työelämää kohtaan, jolloin ne heijastelevat vastauksissa koskien työnantajan ominaisuuksia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työntekijöiden kokemukset online-ympäristössä ilmenevästä negatiivisesta viestinnästä liittyen organisaatioon
Hautala, Elisa; Aapro, Nea (2023)Online-ympäristön merkitys organisaatioille on kasvanut ja sosiaalisen median kautta kuluttajat ovat enemmän vuorovaikutuksessa organisaatioihin. Aiempi tutkimus on keskittynyt positiiviseen sitoutuneisuuteen, vaikka ... -
Mikä tekee työnantajasta houkuttelevan? : työnantajamielikuvan ja sosiaalisen median vaikutus työnhakukäyttäytymiseen
Lehtinen, Elina (2019)Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä strategista toimintaa, jonka tavoitteena on houkuttelevan työnantajaidentiteetin rakentaminen ja työnantajaan liitettävien mielikuvien hallinta. Erityisesti asiantuntija-aloilla, ... -
Nuorten asiantuntijoiden käsityksiä ja kokemuksia luovuudesta ja organisaatioon identifioitumisesta
Vainio, Julia (2022)Maailma ja työelämä muuttuvat kovaa vauhtia, ja siksi myös organisaatioiden selviytyminen ja kasvu riippuu niiden kyvystä kehittyä ja uudistua. Tätä varten tarvitaan uusia ideoita, ja ideoita varten tarvitaan luovuutta. ... -
Työntekijöiden kokemuksia työnantajakuvasta työsuhteen alussa
Lappalainen, Ida (2019)Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkoituksena on selvittää, mitä työnantajakuva merkitsee Alko Oy:n työntekijöille, ja mitä tekijöitä työnantajakuvassa he pitävät tärkeänä työsuhteen alussa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, ... -
Organisaatiokulttuuri ja identifioituminen : vastavalmistuneiden käsityksiä ja kokemuksia
Haaparanta, Anni (2020)Tämän tutkielman tavoitteena oli ymmärtää, miten organisaatiokulttuuri on yhteydessä vastavalmistuneiden organisaatioon identifioitumiseen. Tutkimustavoitteeseen pyrittiin vastaamalla seuraavaan tutkimuskysymykseen: millaiset ...