University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Organisaatiokulttuuri ja identifioituminen : vastavalmistuneiden käsityksiä ja kokemuksia

Thumbnail
View/Open
497.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Haaparanta, Anni
Date
2020
Discipline
ViestintäCommunication
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tavoitteena oli ymmärtää, miten organisaatiokulttuuri on yhteydessä vastavalmistuneiden organisaatioon identifioitumiseen. Tutkimustavoitteeseen pyrittiin vastaamalla seuraavaan tutkimuskysymykseen: millaiset organisaatiokulttuurin tekijät vahvistavat tai heikentävät vastavalmistuneiden organisaatioon identifioitumista? Tutkielma toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, jossa tarkasteltiin vastavalmistuneiden käsityksiä ja kokemuksia. Kahdenkeskisiin haastatteluihin osallistui kuusi vastavalmistunutta viidestä eri organisaatiosta. Haastateltavat olivat valmistuneet kauppatieteiden tai filosofian maistereiksi kolmesta eri pääaineesta ja tekivät tällä hetkellä tietotyötä pienyrityksissä. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, jonka perusteella muodostettiin kuusi pääteemaa ja kuusitoista alateemaa. Tulokset osoittivat, että vastavalmistuneet yhdistivät organisaatiokulttuurin tekijöistä arvomaailman, organisaation rakenteen, oppimisen kulttuurin, työyhteisön ilmapiirin ja vuorovaikutuksen säännönmukaisuudet organisaatioon identifioitumiseen. Kaikkien näiden organisaatiokulttuurin tekijöiden koettiin vahvistavan sekä heikentävän vastavalmistuneiden organisaatioon identifioitumista. Organisaatiokulttuurin eri tekijöiden ja identifioitumisen välisten yhteyksien kompleksisuus nousikin esiin mielenkiintoisena tuloksena. Tulosten perusteella näyttää myös siltä, että vuorovaikutuksen merkitys on korostunut organisaatiokulttuurin eri tekijöitä tarkasteltaessa. Tämän tutkielman tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, millainen yhteys organisaatiokulttuurilla on vastavalmistuneiden organisaatioon identifioitumiseen ja mitkä organisaatiokulttuurin tekijät koetaan merkitykselliseksi identifioitumisen kannalta. Tämä tutkielma lisää myös ymmärrystä siitä, mitä organisaatiokulttuurin tekijöitä vastavalmistuneet pitävät tärkeinä, millaista organisaatiokulttuuria he arvostavat ja millaista organisaatiokulttuuri he eivät arvosta. Ymmärryksen lisääntyessä, voidaan tulla tietoiseksi siitä, mitkä tekijät organisaatioiden kulttuureissa koetaan niin ongelmalliseksi, että halu lähteä organisaatiosta kasvaa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää organisaatiokulttuurin kehittämisprojekteissa, erityisesti sellaisissa pienyrityksissä, joissa työskentelee vastavalmistuneita. ...
Keywords
kiinnittyminen organisaatioon identifioituminen viestintä samaistuminen organisaatiokulttuuri organisaatiot vuorovaikutus vastavalmistuneet työyhteisöt puheviestintä
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006084038

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Nuorten asiantuntijoiden käsityksiä ja kokemuksia luovuudesta ja organisaatioon identifioitumisesta 

    Vainio, Julia (2022)
    Maailma ja työelämä muuttuvat kovaa vauhtia, ja siksi myös organisaatioiden selviytyminen ja kasvu riippuu niiden kyvystä kehittyä ja uudistua. Tätä varten tarvitaan uusia ideoita, ja ideoita varten tarvitaan luovuutta. ...
  • Viestinnän ja vuorovaikutuksen merkitys milleniaalityöntekijöiden organisaatioon kiinnittymisessä 

    Vilokkinen, Saara (2020)
    Tämän maisterintutkielman tutkimustehtävänä oli ymmärtää ja kuvata tietotyötä tekevien milleniaalityöntekijöiden eli vuosina 1982-1995 syntyneiden käsityksiä ja kokemuksia siitä, miten työyhteisössä tapahtuva viestintä ja ...
  • Työnantajakuvan merkitys työntekijöiden kokemalle houkuttelevuudelle ja organisaatioon identifioitumiselle : case X Henkilöstöpalvelut Oy 

    Jalasaho, Laura (2020)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin työnantajakuvan instrumentaalisten ja symbolisten tekijöiden yhteyttä koettuun työnantajan houkuttelevuuteen ja organisaatioon identifioitumiseen nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Lisäksi ...
  • Sosiaalisen tuen ja organisaatioon sitoutumisen yhteys 

    Liimatainen, Hanna (2013)
  • Urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiinsä 

    Hurme, Jessica (2021)
    Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää lasten urheilujoukkueen valmentajien identifioitumista valmennustiimiinsä. Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla identifioitumisen rakentumista ja ilmenemistä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre