Työntekijöiden kokemuksia työnantajakuvasta työsuhteen alussa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkoituksena on selvittää, mitä työnantajakuva merkitsee Alko Oy:n työntekijöille, ja mitä tekijöitä työnantajakuvassa he pitävät tärkeänä työsuhteen alussa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, mitä merkityksiä he kokevat työnantajakuvalla olevan sitoutumisen kannalta. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii Barrow’n ja Mosleyn (2005, 150) kehittämä malli työnantajakuvasta, johon kuuluu laajempi organisaation konteksti, sekä paikallinen työntekijöitä koskeva konteksti. Sitoutuminen on sisällytetty mallin osa-alueisiin, mutta sen merkitystä on haluttu tässä tutkielmassa korostaa, koska työnantajakuva ja sitoutuminen linkittyvät vahvasti toisiinsa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto hankittiin kuuden teemahaastattelun avulla keväällä 2019. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, ja sen perusteella tuloksissa nousi esille yleisiä haastateltavien kokemia hyvään työnantajakuvaan liitettäviä ominaisuuksia. Lisäksi tuloksissa käsiteltiin sitä, miten työnantajakuva ja odotukset kohtasivat kohdeyrityksessä, ja miten sitoutuminen koettiin osana työnantajakuvaa. Tulokset noudattelevat viitekehystä, mutta joidenkin osa-alueiden rooli korostuu erityisesti tässä tutkielmassa. Näitä osa-alueita organisaation kontekstissa olivat maine, arvot, ylin johto sekä viestintä, lisäksi paikallisessa kontekstissa korostuivat palkitseminen, osaaminen ja kehittyminen, rekrytointi, työympäristö, työhyvinvointi sekä sitoutuminen. Koska kyseessä on tapaustutkimus, myös käytännön sovellettavuudella on merkitystä. Tutkimuksessa ilmeni joitakin ristiriitoja yrityksen viestimän ja työntekijöiden kokeman työnantajakuvan välillä, joita olisi hyvä kehittää vastaamaan koettua kuvaa. Mielenkiintoista on kuitenkin se, että työnantajakuvan viestimisessä luotettavimpana koettiin nykyisten työntekijöiden kokemukset. Näihin ei kuitenkaan voida vaikuttaa lyhyellä aikavälillä, vaan se vaatii koko organisaation toiminnan kehittämistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29044]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Hybrid Work : Gen Z Expectations and Internal Employer Branding Implications
Yacine, Leyla; Karjaluoto, Heikki (Routledge, 2023)Gen Z – also known as ‘Generation Z’ or ‘iGeneration’ born between 1997 and 2009 – has been hit the hardest by the pandemic and remote work. Whilst the global workforce will include nearly 27% of Gen Z by 2025, it appears ... -
Millenniaalien sitoutuminen työnantajaorganisaatioon
Salminen, Sara (2019)Sukupolven vaihdos haastaa työelämää ja organisaatioita (Dufva ym. 2017). Työelämään on viime vuosina saapunut uusi sukupolvi, vuosina 1981-2000 syntyneet millenniaalit (Gilbert, 2011; Kong & Wang, 2015), jotka tulevat ... -
Asiantuntijaorganisaatio X:n työnantajamielikuva
Välttilä, Emilia (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia tekijöitä asiantuntijaorganisaatio X:n työntekijät mieltävät osaksi organisaatio X:n työnantajamielikuvaa ennen työsuhteen alkamista ja työsuhteen alkamisen jälkeen. ... -
Työpaikkailmoitukset työnantajakuvan rakentajina sosiaalityöntekijöiden rekrytoinnissa
Kainulainen, Saila (2021)Tässä sosiaalityön pro gradu- tutkielmassa käsitellään työnantajakuvan rakentumista sosiaalityöntekijöiden työpaikkailmoituksissa julkisella sektorilla. Tutkielmassa analysoidaan työpaikkailmoitusten retoriikkaa ja ... -
Työnantajakuvan merkitys työntekijöiden kokemalle houkuttelevuudelle ja organisaatioon identifioitumiselle : case X Henkilöstöpalvelut Oy
Jalasaho, Laura (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin työnantajakuvan instrumentaalisten ja symbolisten tekijöiden yhteyttä koettuun työnantajan houkuttelevuuteen ja organisaatioon identifioitumiseen nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Lisäksi ...