Työntekijöiden kokemuksia työnantajakuvasta työsuhteen alussa
Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkoituksena on selvittää, mitä työnantajakuva merkitsee Alko Oy:n työntekijöille, ja mitä tekijöitä työnantajakuvassa he pitävät tärkeänä työsuhteen alussa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, mitä merkityksiä he kokevat työnantajakuvalla olevan sitoutumisen kannalta. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii Barrow’n ja Mosleyn (2005, 150) kehittämä malli työnantajakuvasta, johon kuuluu laajempi organisaation konteksti, sekä paikallinen työntekijöitä koskeva konteksti. Sitoutuminen on sisällytetty mallin osa-alueisiin, mutta sen merkitystä on haluttu tässä tutkielmassa korostaa, koska työnantajakuva ja sitoutuminen linkittyvät vahvasti toisiinsa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto hankittiin kuuden teemahaastattelun avulla keväällä 2019. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, ja sen perusteella tuloksissa nousi esille yleisiä haastateltavien kokemia hyvään työnantajakuvaan liitettäviä ominaisuuksia. Lisäksi tuloksissa käsiteltiin sitä, miten työnantajakuva ja odotukset kohtasivat kohdeyrityksessä, ja miten sitoutuminen koettiin osana työnantajakuvaa. Tulokset noudattelevat viitekehystä, mutta joidenkin osa-alueiden rooli korostuu erityisesti tässä tutkielmassa. Näitä osa-alueita organisaation kontekstissa olivat maine, arvot, ylin johto sekä viestintä, lisäksi paikallisessa kontekstissa korostuivat palkitseminen, osaaminen ja kehittyminen, rekrytointi, työympäristö, työhyvinvointi sekä sitoutuminen. Koska kyseessä on tapaustutkimus, myös käytännön sovellettavuudella on merkitystä. Tutkimuksessa ilmeni joitakin ristiriitoja yrityksen viestimän ja työntekijöiden kokeman työnantajakuvan välillä, joita olisi hyvä kehittää vastaamaan koettua kuvaa. Mielenkiintoista on kuitenkin se, että työnantajakuvan viestimisessä luotettavimpana koettiin nykyisten työntekijöiden kokemukset. Näihin ei kuitenkaan voida vaikuttaa lyhyellä aikavälillä, vaan se vaatii koko organisaation toiminnan kehittämistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hybrid Work : Gen Z Expectations and Internal Employer Branding Implications
Yacine, Leyla; Karjaluoto, Heikki (Routledge, 2023)Gen Z – also known as ‘Generation Z’ or ‘iGeneration’ born between 1997 and 2009 – has been hit the hardest by the pandemic and remote work. Whilst the global workforce will include nearly 27% of Gen Z by 2025, it appears ... -
Millenniaalien sitoutuminen työnantajaorganisaatioon
Salminen, Sara (2019)Sukupolven vaihdos haastaa työelämää ja organisaatioita (Dufva ym. 2017). Työelämään on viime vuosina saapunut uusi sukupolvi, vuosina 1981-2000 syntyneet millenniaalit (Gilbert, 2011; Kong & Wang, 2015), jotka tulevat ... -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ... -
Asiantuntijaorganisaatio X:n työnantajamielikuva
Välttilä, Emilia (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia tekijöitä asiantuntijaorganisaatio X:n työntekijät mieltävät osaksi organisaatio X:n työnantajamielikuvaa ennen työsuhteen alkamista ja työsuhteen alkamisen jälkeen. ... -
Työpaikkailmoitukset työnantajakuvan rakentajina sosiaalityöntekijöiden rekrytoinnissa
Kainulainen, Saila (2021)Tässä sosiaalityön pro gradu- tutkielmassa käsitellään työnantajakuvan rakentumista sosiaalityöntekijöiden työpaikkailmoituksissa julkisella sektorilla. Tutkielmassa analysoidaan työpaikkailmoitusten retoriikkaa ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.