Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorMattila, Katariina
dc.date.accessioned2020-07-02T06:18:38Z
dc.date.available2020-07-02T06:18:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71015
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle rakentuu esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen suunnitelma-asiakirjoissa ja millaisia tuen muotoja vertaissuhteiden tukemiseksi asiakirjoihin on kirjattu. Tutkimusaineisto koostui oppimissuunnitelmista sekä HOJKS-asiakirjoista (N=105), jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimus osoitti, että asiakirjat rakensivat moninaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle. Näitä ihanteita olivat ystävällisyys ja sovinnollisuus, sosiaalisuus ja aktiivisuus, kaverisuosio, tunteiden ja käyttäytymisen säätely sekä ryhmässä toimimisen taidot. Vertaissuhteiden tukemisen keinot jakautuivat puolestaan viiteen pääasialliseen tukitoimeen, joita olivat vertaissuhdetaitojen harjoit-telun mahdollistaminen, aikuisen ohjaus vertaisvuorovaikutustilanteissa, interventio-ohjelmat, yleisluontoiset tukitoimet sekä puuttuvat tukitoimet. Tutkimuksessa havaittiin, että asiakirjoissa esiintyvät tukitoimet keskittyivät enemmän lapsen yksilölliseen tukemiseen kuin koko lapsiryhmää koskevien menetelmien käyttämiseen. Lisäksi tutkimus osoitti, että asiakirjojen tukitoimikuvaukset vaihtelivat yksityiskohtaisesta tuen sisältöjen erittelystä kokonaan puuttuviin tukitoimikirjauksiin saakka. Tutkimus vahvisti myös käsitystä siitä, että suunnitelma-asiakirjoilla ja niiden kirjauksilla on vahva vallankäytöllinen asema, sillä ne loivat kuvaa siitä, että tietyt luonteenpiirteet, ominaisuudet ja käyttäytymismallit ovat toivottavampia kuin toiset. Huomionarvoista onkin pohtia, miten lasten vertaistoimijuuteen liittyvät ihanteet vastaavat ajatusta jokaisen lapsen arvostamisesta omana ainutlaatuisena yksilönään.fi
dc.format.extent50
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheroppimissuunnitelma
dc.subject.otherdokumentaatio
dc.titleLasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202007025198
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysodokumentointi
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysovertaissuhteet
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysoHOJKS
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot