9-luokkalaisten itseohjautuvuus ihmisen biologian kurssilla - Tapaustutkimus neljässä koulussa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Itseohjautuvuus kuvaa yksilön kykyä säädellä omaa toimintaansa erilaisissa tilanteissa erilaisten kykyjen avulla. Koulussa itseohjautuva toiminta ilmenee oppilaan oma-aloitteisena, suunnitelmallisena ja pitkäjänteisenä työskentelynä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin neljän eri yläkoulun yhdeksännen luokan oppilaiden ja heidän biologian aineenopettajiensa kokemuksia siitä, miten oppilaan itseohjautuvuuden kehitystä voidaan tukea opetusmenetelmien ja työtapojen avulla ihmisen biologian kurssilla. Tutkimuksessa selvitettiin myös millaiset valmiudet yhdeksäsluokkalaisilla on soveltaa ihmisen biologian tietoja. Oppilaille pidettiin anonyymi sähköinen kysely ja opettajille puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tulosten perusteella voidaan todeta, että ihmisen biologian kurssi pystyy edistämään oma-aloitteisuuden ja pitkäjänteisen työskentelyn kautta oppilaan itseohjautuvaa toimintaa. Opetusmenetelmien ja työtapojen monipuolisuus ei suoraan tämän tutkimuksen perusteella edistä oppilaan itseohjautuvuutta. Opetusmenetelmien monipuolisuus kuitenkin tukee oppilaan oma-aloitteisuuden ja pitkäjänteisyyden kehitystä. Oppilaiden kyvyssä soveltaa ihmisen biologian kurssin tietoja oli eroja koulujen välillä. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yksittäisen oppiaineen yksittäinen kurssi pystyy edistämään oppilaan oma-aloitteisuutta ja pitkäjänteisyyttä ja näin tukemaan oppilaiden itseohjautuvuuden kehitystä, josta on hyötyä peruskoulunsa loppusuoralla oleville, pian jatkokoulutukseen tai työelämään siirtyville nuorille.
...
Self-direction is person’s quality that combines many other abilities. In the context of learning, self-directed action that supports student’s learning appears when student is working enterprisingly, systematically, and persistently. In this study, four upper comprehensive schools were taken on examination. The aim of this study was to examine 9th grade students’ and their biology teachers’ experiences on how teaching methods in the human biology course can promote student’s self-directed actions. It was also studied how well 9th grade students can apply their biology skills in their everyday life. Material of this study consists of an electric and anonymous survey directed to students and a half-structured theme interview applied to their biology teachers. Student’s ability to work initiatively developed during the human biology course. It was also found that students’ ability to work on a long-term basis significantly affected this initiative ability. Based on this study it can be pointed out that human biology course, that is carried out in accordance with the new National core curriculum for comprehensive school, can promote student’s self-direction during initiative and perseverance actions. Further it can be said that diversity of teaching methods does not clearly affect student’s self-direction but affects those abilities that then affect self-directed action. There were also differences between the four schools in students’ ability to apply their knowledge in biology in everyday life. In conclusion single subject’s single course can promote certain factors in students’ self-direction ability, which they will need in their future studies and life.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen
Meriranta, Kirsi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ... -
Tablet-tietokoneiden käyttö ihmisen biologian opetuksessa : tapaustutkimus 9. luokan oppilailla
Hytönen, Teija (2015)Tutkimuksessa selvitettiin tablet-tietokoneiden opetuskäytön vaikutuksia bio-logian sisältötietojen oppimiseen ja syvällisempään ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia tablet-tietokoneiden käytöllä on ... -
Opiskelumotivaation ja opetusmenetelmien yhteys 9-luokkalaisten oppimistuloksiin : aiheena ihmisen aistit
Rainero, Jemina (2022)Perusopetuksen resurssien niukkuus asettaa opettajille haasteita laadukkaan, innostavan ja oppimista aikaansaavan opetuksen mahdollistamiseksi oppilaiden yksilölliset tarpeet huomioiden. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ... -
Suomen perusopetus ja kasvatuksen teknologisoituminen : teknologisoituva paradigma ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet
Hagman, Susanna (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on ollut löytää teknologisoituvan paradigman viitteitä Suomen ajankohtaisesta perusopetuksesta kansallisen suunnitelman perusteella ja pohtia kasvatusalan ammattilaisten työhön vaikuttavia ... -
Luokanopettajien käsityksiä monipuolisista opetus- ja oppimismenetelmistä sekä monenlaisista oppijoista englannin kielessä
Luoma, Sanna (2017)Tässä tutkimuksessa tutkittiin englantia opettavien luokanopettajien käsityksiä monipuolisuudesta englannin tunneilla, sekä luokanopettajien käyttämiä työtapoja ja sitä, miten he ottavat opetuksessaan monenlaiset oppijat ...