Suomen perusopetus ja kasvatuksen teknologisoituminen : teknologisoituva paradigma ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet
Authors
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut löytää teknologisoituvan paradigman viitteitä Suomen ajankohtaisesta perusopetuksesta kansallisen suunnitelman perusteella ja pohtia kasvatusalan ammattilaisten työhön vaikuttavia ideologioita. Teknologisoituminen nähdään tutkimuksen yhteydessä lisääntyneen digitaalisuuden sijaan välineellistyneen ajattelun näkökulmasta laajempana yhteiskunnallisena ilmiönä. Tutkimuksessa käsitelläänkin yleisesti myös yhteiskunnan ja kasvatuksen suhdetta.
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24532]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen
Meriranta, Kirsi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ... -
Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa
Jäntti, Anna (2021)Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä ... -
Monikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Putz, Juho (2018)Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
Westerholm, Päivi; de Carvalho, Maria (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy oppimisen iloon liittyen. Aiheen pohdintaa haluttiin tehdä sekä henkilökohtaisista motiiveista oman ... -
Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
Peltomäki, Laura (2018)Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pyrkivät edistämään oppilaiden hyvinvointia. Lisäksi kartoitetaan uuden opetussuunnitelman hyvinvointikäsitystä vertaamalla ...