Luokanopettajien käsityksiä monipuolisista opetus- ja oppimismenetelmistä sekä monenlaisista oppijoista englannin kielessä
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin englantia opettavien luokanopettajien käsityksiä monipuolisuudesta englannin tunneilla, sekä luokanopettajien käyttämiä työtapoja ja sitä, miten he ottavat opetuksessaan monenlaiset oppijat huomioon. Lisäksi tutkittiin, mitä kehittämistoiveita luokanopettajilla oli opetukselleen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia aineiston analyysimenetelmänä. Tutkimus toteutettiin kesäkuussa 2017. Aineisto kerättiin Webropol -kyselyohjelmiston avulla, jonka linkki jaettiin Facebookissa, Alakoulun aarreaitta- ja Alakoulun kieltenopettajat -ryhmissä. Vastauksia kyselyyn tuli 30.
Luokanopettajien käsityksiin monipuolisuudesta kuuluivat monipuoliset harjoitteet, erilaiset työtavat, laaja-alainen osaaminen, oppijoiden huomioon ottaminen, laajat oppimiskokonaisuudet ja autenttinen materiaali. Luokanopettajien käyttämiä työtapoja olivat itsenäinen työskentely, vuorovaikutus, kirjatyöskentely, draama, suullisuus, toiminta ja visuaalisuus. Luokanopettajat ottivat monenlaiset oppijat huomioon eriyttämällä, erilaisilla tehtävillä ja vaihtelevilla työtavoilla. Lisäksi opettajan oma asenne oli tärkeä. Luokanopettajien kehittämistoiveisiin kuuluivat itsensä kehittäminen, työtapojen monipuolistaminen, eriyttämisen lisääminen, oppiaineiden yhdisteleminen, tilat ja materiaalit, sekä kirjasta vapautuminen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Englannin opetuksen eriyttäminen : mahdollinen vai mahdoton tehtävä?
Roiha, Anssi (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023) -
Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa
Kärnä, Hanna-Kaisa (2017)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista opetusta ja ohjausta avoimissa oppimistiloissa toteutetaan. Avoimilla oppimistiloilla tarkoitettiin tässä tutkimuksessa monimuotoisia ja muunneltavia oppimistiloja, joissa ... -
Työelämään kielitaitoisina ja itseohjautuvina : englannin monimuoto-opetuksen tarkastelua ammattikorkeakoulussa
Siekkinen, Hellä (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Tarkastelen tässä väitöskirjaani (Siekkinen 2017) pohjautuvassa artikkelissa monimuoto-opetuksen käyttöä Jyväskylän ammattikorkeakoulun englannin opetuksessa ja sen mahdollista vaikutusta opiskelijoiden itseohjautuvuuteen ... -
"This is my portfolio" : portfolios in upper secondary school English studies
Pollari, Pirjo (Institute for Educational Research, 2000)This qualitative case study describes a portfolio programme in the teaching of English as a foreign language in two Finnish upper secondary schools. Approximately 100 students participated in the portfolio programme, ... -
Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
Liukkonen, Niina (2019)Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.