Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHonkanen, Risto T.
dc.contributor.advisorMyllymäki, Mikko
dc.contributor.authorLietzén, Jaana
dc.date.accessioned2020-06-30T03:49:23Z
dc.date.available2020-06-30T03:49:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70979
dc.description.abstractOpinnäytetyö tarkastelee, miten liikunnalliset digitaaliset pelit voivat tukea oppimista, liikkumista ja hyvinvointia sekä tarkastellaan mikä pelaajia liikunnallisissa digitaalisissa peleissä motivoi. Tutkimusmenetelmänä on puolistrukturoitu haastattelututkimus. Haastattelujen avulla pyrittiin löytämään vastauksia siihen, mitä ovat liikuntapelien hyödyt ja haasteet, mikä motivoi pelaamaan ja mitä mahdollisuuksia tällaiset pelit tarjoavat. Digitaalisilla peleillä voi harjoittaa oppijoiden motorisia taitoja ja vaikkapa keskittymiskykyä. Työn tuloksina havaittiin, että Taikalattia-pelin käyttö on haastatteluiden kohteena olleissa kouluissa aktiivista ja pelin käyttökokemukset ovat positiivisia. Esimerkiksi liikunta on lisääntynyt molemmissa kouluissa ainakin jollain tavoin. Tuloksena huomattiin, että pelin väri- ja äänimaailma motivoi pelaajia. Työn tuloksina huomattiin myös, että pelaaminen tuo iloa kouluarkeen. Taikalattia-pelin hyödyt ovat kuitenkin hyvin yksilöllisiä. Positiivisena yllätyksenä haastatteluissa nousi esiin oikeiden materiaalien käyttö sekä pelin yhteistoimintamahdollisuudet.fi
dc.description.abstractThis master thesis examines, how digital exercise games can support learning, physical activity, well being. The study also tries to find answer to the question: what motivates players in exercise games? Study method in this case was semistructured interview. The interviews sought to find answers to what are the benefits and challenges of exercise games, what motivates players to play, and what opportunities such games offer. The results of the study shows that the Taikalattia-game is used actively and user´s experiences were positive. Exercise has increased in both schools. It was found that the game´s color and sound world motivates players. It was also noticed that playing brings joy to the school days. However, the benefits of the Taikalattia-game are very individual. The use of the right materials and the game’s support for collaborative work were perceived as a positive surprise.en
dc.format.extent55
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherliikunnalliset digitaaliset pelit
dc.titleLiikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006305163
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysositouttaminen
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysooppimispelit
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysomotivointi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat">arkistotyöasemalta</a>.fi
dc.rights.accessrights<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot