dc.contributor.advisor | Honkanen, Risto T. | |
dc.contributor.advisor | Myllymäki, Mikko | |
dc.contributor.author | Lietzén, Jaana | |
dc.date.accessioned | 2020-06-30T03:49:23Z | |
dc.date.available | 2020-06-30T03:49:23Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70979 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyö tarkastelee, miten liikunnalliset digitaaliset pelit voivat
tukea oppimista, liikkumista ja hyvinvointia sekä tarkastellaan mikä pelaajia liikunnallisissa
digitaalisissa peleissä motivoi. Tutkimusmenetelmänä on puolistrukturoitu
haastattelututkimus. Haastattelujen avulla pyrittiin löytämään vastauksia siihen,
mitä ovat liikuntapelien hyödyt ja haasteet, mikä motivoi pelaamaan ja mitä mahdollisuuksia
tällaiset pelit tarjoavat. Digitaalisilla peleillä voi harjoittaa oppijoiden
motorisia taitoja ja vaikkapa keskittymiskykyä.
Työn tuloksina havaittiin, että Taikalattia-pelin käyttö on haastatteluiden kohteena
olleissa kouluissa aktiivista ja pelin käyttökokemukset ovat positiivisia. Esimerkiksi
liikunta on lisääntynyt molemmissa kouluissa ainakin jollain tavoin. Tuloksena
huomattiin, että pelin väri- ja äänimaailma motivoi pelaajia. Työn tuloksina
huomattiin myös, että pelaaminen tuo iloa kouluarkeen. Taikalattia-pelin hyödyt
ovat kuitenkin hyvin yksilöllisiä. Positiivisena yllätyksenä haastatteluissa nousi
esiin oikeiden materiaalien käyttö sekä pelin yhteistoimintamahdollisuudet. | fi |
dc.description.abstract | This master thesis examines, how digital exercise games can support learning,
physical activity, well being. The study also tries to find answer to the question:
what motivates players in exercise games? Study method in this case was semistructured
interview. The interviews sought to find answers to what are the benefits
and challenges of exercise games, what motivates players to play, and what opportunities
such games offer.
The results of the study shows that the Taikalattia-game is used actively and
user´s experiences were positive. Exercise has increased in both schools. It was found
that the game´s color and sound world motivates players. It was also noticed that
playing brings joy to the school days. However, the benefits of the Taikalattia-game
are very individual. The use of the right materials and the game’s support for collaborative
work were perceived as a positive surprise. | en |
dc.format.extent | 55 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | liikunnalliset digitaaliset pelit | |
dc.title | Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006305163 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | pelillistäminen | |
dc.subject.yso | sitouttaminen | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | oppimispelit | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | motivointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat">arkistotyöasemalta</a>. | fi |
dc.rights.accessrights | <br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials. | en |
dc.type.okm | G2 | |