Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRuutiainen, Ville
dc.contributor.authorDahl, Oona
dc.contributor.authorElomaa, Selina
dc.date.accessioned2020-06-22T12:55:40Z
dc.date.available2020-06-22T12:55:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70138
dc.description.abstractTutkimme kandidaatintutkielmassamme varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia vastavalmistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla oli työhön perehdyttämisestä, mentoroinnista ja infomaalista tuesta. Lisäksi tutkimme, mitkä tekijät olivat merkityksellisiä työhön sitoutumisen kannalta. Keräsimme laadullisen tutkimuksemme tutkimusaineiston puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseemme osallistui kuusi varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka olivat olleet keskimäärin 2,5 vuotta työelämässä valmistumisen jälkeen. Tuloksista selvisi, että vastavalmistuneilla opettajilla oli vaihtelevia kokemuksia kollegiaalisesta tuesta. Sekä virallinen että informaali tuki koettiin tärkeäksi, mutta informaali tuki oli merkityksellisempää työhön sitoutumisen kannalta. Kollegiaalisessa tuessa tärkeänä pidettiin työyhteisön positiivista kannustusta sekä tilan ja ajan antamista opettajuuden kehittymisessä. Mentorointitapaamisia arvostettiin ja perehdyttämiseen kaivattiin enemmän aikaa. Tutkimus osoittaa, että vastavalmistunut varhaiskasvatuksen opettaja tarvitsee työyhteisöltään monipuolista tukea. Kollegiaalinen tuki sen erilaisine muotoineen helpottaa vastavalmistuneen työn aloitusta. Jotta vastavalmistunut sitoutuisi työhönsä ja kehittyisi omassa ammatissaan, on tuen oltava suunnitelmallista, pitkäjänteistä ja työyhteisön on oltava valmis ottamaan uusia ideoita vastaan toiminnan jatkuvuuden kannalta.fi
dc.format.extent53
dc.language.isofi
dc.subject.othertyön induktiovaihe
dc.subject.otherinformaali tuki
dc.subject.otherkollegiaalinen tuki
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006224328
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoperehdyttäminen
dc.subject.ysomentorointi
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysovarhaiskasvatus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot