Informaatiovaikuttaminen sosiaalisen median alustoissa
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Kyseessä on kandidaatintutkielma, jonka tutkimusaiheena on informaatiovaikuttaminen sosiaalisen median alustoilla, erityisesti Facebookissa ja Twitterissä. Tutkimusprosessin alussa laadittiin tutkimuskysymys, johon tutkimuksessa etsittiin vastausta. Tutkimuskysymys oli seuraava: Miten yksilön mielipiteisiin yritetään vaikuttaa sosiaalisen median alustoissa? Tutkimustuloksiksi löydettiin lukuisia erilaisia keinoja, miten yksilöön yritetään sosiaalisen median alustoilla vaikuttaa. Havaittiin, että informaatiovaikuttamisen keinot digitaalisessa ympäristössä voidaan jakaa kahteen eri kategoriaan - kyberteknisiin sekä kyberpsykologisiin. Kybertekniset keinot ovat keinoja, joissa tarkoituksena on vaikuttaa teknologiaa hyväksi käyttäen toimintaan. Kyberpsykologiset keinot taas ovat yhteiskunnan ajatteluun sekä asenteisiin vaikuttamista. Nykypäivänä yhä useammin kyberteknisiä ja kyberpsykologisia keinoja käytetään hybridinä. Informaatiovaikuttamista tapahtuu niin valtiollisten kuin ei-valtiollisten toimijoiden toimesta. Sosiaalisen median rooli yhteiskuntamme merkittävänä vaikutuskanavana on kasvanut jatkuvasti ja se on muuttunut julkiseksi, aktiiviseksi keskustelukentäksi esimerkiksi politiikan osalta. Näistä syistä myös informaatiovaikuttaminen sosiaalisen median kanavien kautta on lisääntynyt. Tuloksista kuitenkin huomataan, etteivät lähdekriittisyys sekä medianlukutaito ole kasvaneet yhteiskuntamme jäsenten osaamisessa samassa rytmissä.
...
This is a bachelor's thesis has been implemented as a literature review. The research topic was the following: information operations in social media platforms. In this thesis, the topic was marked out to Facebook and Twitter for the social media platforms. The research question was the following: How do you try to influence an individual’s opinions on social media platforms? The results of the study showed that there are several different ways in which an individual is attempted to be influenced by in social media platforms. It was found that the information operations in the digital environment can be divided into two different categories - cyber-technical and cyber-psychological operations. Cyber-technical operations are means to influence the use of technology. Cyber-psychological operations, on the other hand, are influencing society's thinking and attitudes. Today, more and more cyber-technical and cyber-psychological operations are used together as a hybrid. Information operations takes place by both governmental and non-governmental actors. The role of social media as a significant channel of influence in our society has grown steadily and has be-come a public, active field of discussion, for example in politics. For these reasons, the information operations through social media channels has also in-creased. However, the results show that source criticality and media literacy skills of the society have not grown at the same pace.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Informaatiosodankäynti poliittisessa vaikuttamisessa
Huopainen, Harri (2023)Tutkimuksen aiheena on informaatiosodankäynti poliittisessa vaikuttamisessa. Olen rajannut tarkastelun venäläiseen vaikuttamiseen, jota pyrin ymmärtämään refleksiivisen kontrollin teorian kautta. Lisäksi kytken tarkastelun ... -
Sosiaalinen media informaatiovaikuttamisen välineenä
Niemi, Leevi (2024)Viimeisen vuosikymmenen aikana sosiaalisen median rooli yhteiskunnassamme on kasvanut ja vakiintunut ihmisten elämään. Sosiaalinen media luo täysin uuden vaikuttamisen kanavan virtuaaliseen maailmaan ja siksi on tärkeää, ... -
#Some #Terrorismi : sosiaalisen median hyödyntäminen terrorismissa
Nurmi, Timo (2023)Sosiaalisen median suosio on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana räjähdysmäisesti ja sillä on miljardeja käyttäjiä ympäri maailmaa. Terrorismi puolestaan on merkittävä turvallisuusuhka maailmanlaajuisesti, joka koskettaa ... -
Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
Pekkarinen, Mira (2020)Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille ... -
Poliittinen vaikuttaminen murroksessa? : näkemyksiä kansalaisaloitteen ja sosiaalisen median roolista vaikuttamiskanavina
Rinkinen, Joonas (2016)Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille kansanedustajien ja kansalaisaloitekampanjan työryhmän jäsenten näkemyksiä kansalaisaloitteen ja sosiaalisen median roolista vaikuttamiskanavana poliittiseen päätöksentekoon sekä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.