Poliittinen vaikuttaminen murroksessa? : näkemyksiä kansalaisaloitteen ja sosiaalisen median roolista vaikuttamiskanavina
Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille kansanedustajien ja kansalaisaloitekampanjan työryhmän jäsenten näkemyksiä kansalaisaloitteen ja sosiaalisen median roolista vaikuttamiskanavana poliittiseen päätöksentekoon sekä eritellä kansalaisaloitekampanjan vaikuttamisviestinnän keinoja. Näiden kautta hahmotellaan kuvaa siitä, millainen on kansalaisaloitteen ja sosiaalisen median rooli nykyisessä demokraattisessa päätöksenteossa. Suomessa ei olla juurikaan aikaisemmin tutkittu haastattelujen avulla kansalaisaloitteen tai sosiaalisen median roolia vaikuttamiskanavana.
Tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä viidestä teemahaastattelusta. Haastateltavina olivat kolme kansanedustajaa ja kaksi Tahdon2013-kampanjan työryhmän jäsentä. Tutkimusaineiston analyysimetodina käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Tahdon2013-kampanja valittiin osaksi tutkimusta siitä syystä, että sen ajama kansalaisaloite tasa-arvoisesta avioliittolaista oli ensimmäinen eduskunnassa hyväksytty kansalaisaloitteesta alkunsa saanut lakimuutos. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu vaikuttamisen, lobbauksen, poliittisen vaikuttamisen digitalisaation ja kansalaisvaikuttamisen teemoista.
Haastateltavien näkemyksien mukaan kansalaisaloite ja sosiaalinen media antavat kansalaisille paremmat mahdollisuudet vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon myös vaalien välisenä aikana. Näiden kanavien vaikuttavuus perustuu niiden kykyyn herättää julkista keskustelua, jolla voi olla vaikutusta kansalaisten yleiseen mielipiteeseen ja kansanedustajien toimintaan. Mikäli kansalaisaloitteen ajama asia on ristiriidassa kansanedustajan henkilökohtaisen arvojen kanssa, ei kansan tuella ole merkitystä. Sosiaalinen media on näkemyksien mukaan lisännyt päättäjien ja kansalaisten välistä vuorovaikutusta sekä inhimillistänyt politikkoja. Sen myös nähdään ottaneen vallan vahtikoiran roolin perinteiseltä medialta, koska se on mahdollistanut journalistisen kritiikin ohittamisen.
Tahdon2013-kampanjan keskeisiä vaikuttamisviestinnän keinoja kansalaisia kohtaan olivat aktiivinen toiminta ja näkyvyys sosiaalisessa sekä ansaitussa mediassa. Kansanedustajiin kampanja pyrki vaikuttamaan henkilökohtaisissa tapaamisissa sekä tuomalla painetta päätöksentekoon esittelemällä aloitteen saamaa laajaa kansan ja yritysten tukea esimerkiksi tutkimusten kautta.
...
Muu nimeke
Näkemyksiä kansalaisaloitteen ja sosiaalisen median roolista vaikuttamiskanavinaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Poliittinen osallistuminen : vanhan ja uuden osallistumisen jännitteitä
Kestilä-Kekkonen, Elina; Korvela, Paul-Erik (Jyväskylän yliopisto, 2017)“Vain äänestämällä voit vaikuttaa” on tuttu lausahdus vaalien alla. Se ei kylläkään pidä paikkaansa, sillä muitakin poliittisen osallistumisen ja vaikuttamisen tapoja on. Poliittisen luottamuksen aaltoliike ja demokratian ... -
Blogissa toimittajan tollot eivät vääristele sanoja : sosiaalisen median vaikutuksia politiikan journalismiin ja uutisointiin
Kivi, Jaana (2014)Pro gradu-tutkielmani käsittelee ajankohtaista sosiaalista mediaa politiikan toimittajien uutena työkaluna. Sähköisen median vaatiman nopeuden ja sosiaalisen median mukaan tulon myötä toimittajien työskentelytavat ovat ... -
Vaikuttamisen uudet areenat : viestinnän digitalisoitumisen merkitys poliittisten puolueiden viestinnälle
Andersson, Hennariikka (2011)Tämä yhteisöviestinnän pro gradu -tutkielma käsittelee viestinnän digitalisoitumista ja sen seurauksia sekä poliittisten puolueiden viestintää. Aihetta lähestytään perehtymällä viiteen vaikuttamisviestinnän teoriaan: ... -
Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
Pekkarinen, Mira (2020)Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille ... -
Informaatiovaikuttaminen sosiaalisen median alustoissa
Ahonen, Noora (2020)Tämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Kyseessä on kandidaatintutkielma, jonka tutkimusaiheena on informaatiovaikuttaminen sosiaalisen median alustoilla, erityisesti Facebookissa ja Twitterissä. Tutkimusprosessin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.