Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMoilanen, Panu
dc.contributor.authorAhonen, Noora
dc.date.accessioned2020-06-22T12:26:38Z
dc.date.available2020-06-22T12:26:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70128
dc.description.abstractTämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Kyseessä on kandidaatintutkielma, jonka tutkimusaiheena on informaatiovaikuttaminen sosiaalisen median alustoilla, erityisesti Facebookissa ja Twitterissä. Tutkimusprosessin alussa laadittiin tutkimuskysymys, johon tutkimuksessa etsittiin vastausta. Tutkimuskysymys oli seuraava: Miten yksilön mielipiteisiin yritetään vaikuttaa sosiaalisen median alustoissa? Tutkimustuloksiksi löydettiin lukuisia erilaisia keinoja, miten yksilöön yritetään sosiaalisen median alustoilla vaikuttaa. Havaittiin, että informaatiovaikuttamisen keinot digitaalisessa ympäristössä voidaan jakaa kahteen eri kategoriaan - kyberteknisiin sekä kyberpsykologisiin. Kybertekniset keinot ovat keinoja, joissa tarkoituksena on vaikuttaa teknologiaa hyväksi käyttäen toimintaan. Kyberpsykologiset keinot taas ovat yhteiskunnan ajatteluun sekä asenteisiin vaikuttamista. Nykypäivänä yhä useammin kyberteknisiä ja kyberpsykologisia keinoja käytetään hybridinä. Informaatiovaikuttamista tapahtuu niin valtiollisten kuin ei-valtiollisten toimijoiden toimesta. Sosiaalisen median rooli yhteiskuntamme merkittävänä vaikutuskanavana on kasvanut jatkuvasti ja se on muuttunut julkiseksi, aktiiviseksi keskustelukentäksi esimerkiksi politiikan osalta. Näistä syistä myös informaatiovaikuttaminen sosiaalisen median kanavien kautta on lisääntynyt. Tuloksista kuitenkin huomataan, etteivät lähdekriittisyys sekä medianlukutaito ole kasvaneet yhteiskuntamme jäsenten osaamisessa samassa rytmissä.fi
dc.description.abstractThis is a bachelor's thesis has been implemented as a literature review. The research topic was the following: information operations in social media platforms. In this thesis, the topic was marked out to Facebook and Twitter for the social media platforms. The research question was the following: How do you try to influence an individual’s opinions on social media platforms? The results of the study showed that there are several different ways in which an individual is attempted to be influenced by in social media platforms. It was found that the information operations in the digital environment can be divided into two different categories - cyber-technical and cyber-psychological operations. Cyber-technical operations are means to influence the use of technology. Cyber-psychological operations, on the other hand, are influencing society's thinking and attitudes. Today, more and more cyber-technical and cyber-psychological operations are used together as a hybrid. Information operations takes place by both governmental and non-governmental actors. The role of social media as a significant channel of influence in our society has grown steadily and has be-come a public, active field of discussion, for example in politics. For these reasons, the information operations through social media channels has also in-creased. However, the results show that source criticality and media literacy skills of the society have not grown at the same pace.en
dc.format.extent33
dc.language.isofi
dc.subject.otherinformaatiovaikuttaminen
dc.titleInformaatiovaikuttaminen sosiaalisen median alustoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006224318
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoinformaatio
dc.subject.ysopropaganda
dc.subject.ysomedialukutaito
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot