Sähköiset oppimateriaalit arvojen välittäjinä
Sähköiset oppimateriaalit ovat uusi aihe oppimateriaalitutkimuksen kentällä. Tutkimustiedolle on todella tarvetta, sillä sähköisten oppimateriaalien ominaisuuksista tarvitaan tietoa niiden kehittämistä varten. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten sähköiset oppimateriaalit välittävät arvoja. Arvot on valittu Schwartzin (2012) arvoteoriasta ja aineisto on analysoitu teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin sopivina valitsin Schwartzin arvoista itseohjautuvuuden, universalismin ja hyväntahtoisuuden, joiden ilmenemistä tutkin sähköisissä oppimateriaaleissa nimeltään Kierroksia! ja Kopiraittilan koulu. Kaikki kolme arvoa välittyivät monipuolisesti molemmissa materiaaleissa. Kopiraittilan koulussa välittyi eniten itseohjautuvuus ja Kierroksia!:ssa universalismi. Molempien materiaalien tekstiosiot välittivät eniten arvoja, lukuun ottamatta Kierroksia! -materiaalin itseohjautuvuutta, jota ilmeni eniten videomateriaalin kautta. Schwartzin malliin kuuluu käsitteitä, jotka kuvailevat mallin arvoja. Hyväntahtoisuuden arvo ilmeni eniten avoimuuden ja vastuullisuuden käsitteiden kautta, universalismia taas kuvasivat luonnon ja taiteen kauneus, yhteys luontoon, ympäristön suojeleminen, viisaus sekä laajakatseisuus. Itseohjautuvuutta ilmensivät luovuus ja omien tavoitteiden valitseminen. Molemmat sähköiset oppimateriaalit välittivät näiden arvojen osalta perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvopohjassa määriteltyä arvomaailmaa. Arvojen voi havaita painottuvan sen mukaan, millaiseen opetettavaan asiaan materiaali on alun perin tehty.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Why open educational resources repositories fail : the contribution of quality approaches to the success of repositories
Clements, Kati (University of Jyväskylä, 2016)Over the last two decades, millions of Open Educational Resources (OER) have become freely available for teachers and learners online. These resources are usually accessible through Learning Object Repositories (LORs), ... -
Sähköisen asioinnin yleistymisen esteet Kansaneläkelaitoksen palveluissa
Rasmus, Anna-Mari (2011) -
Viestintäohjelma verkkosivuilla : korkeakoulun arvojen välittyminen nuorten sidosryhmälle
Kallio, Terhi (2011)Viestinnän strategisessa suunnittelussa määritellään peruslinjat, joiden avulla viestintä saadaan tukemaan organisaation strategisia tavoitteita. Kohderyhmien tiedostaminen ja tunteminen kuuluvat keskeisesti strategisen ... -
Barriers to open e-learning in public administrations
Stoffregen, Julia Dorothée (University of Jyväskylä, 2017)The use of Open Educational Resources (OERs) is promising as a complementary resource to traditional e-learning courses. Digital learning resources can be accessed on demand and can be developed by a wide range of ... -
Design Principles of Collaborative Learning Space Connecting Teachers and Refugee Children : A Design Science Research Study
Nurhas, Irawan; Boutouil, Moussa; Geisler, Stefan; Pawlowski, Jan (IATED Academy, 2020)Learning the German language is one of the most critical challenges for refugee children in Germany. It is a prerequisite to allow communication and integration into the educational system. To solve the underlying problem, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.