Viestintäohjelma verkkosivuilla : korkeakoulun arvojen välittyminen nuorten sidosryhmälle
Abstract
Viestinnän strategisessa suunnittelussa määritellään peruslinjat, joiden avulla viestintä saadaan tukemaan organisaation strategisia tavoitteita. Kohderyhmien tiedostaminen ja tunteminen kuuluvat keskeisesti strategisen viestinnän suunnitteluun.
Tämä tutkimus jakautuu kahteen osaan tavoitteidensa mukaisesti. Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena on selvittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun (SeAMK) viestintäohjelman strategian näkyminen ja noudattaminen organisaation omilla verkkosivuilla. Erityistarkastelussa on SeAMK:n arvot. Tätä tutkitaan verkkosivujen sisällönanalyysilla analyysikehikkoa apuna käyttäen. Tutkimuksen toisena tavoitteena on selvittää nuorten, 17–19-vuotiaiden, sidosryhmän mielipide SeAMK:n verkkosivuista. Erityistarkastelussa on myös SeAMK:n arvojen näkyminen ja avautuminen tälle sidosryhmälle. Tässä metodina käytetään ryhmähaastattelua.
Tutkimuksen sisällönanalyysissä kävi ilmi, että arvoista kerrottiin suoraan nimeltä mainiten huonosti millään tutkitulla sivulla. Ainoastaan yhdestä arvosta, kansainvälisyydestä, löytyi selkeästi aineistoa ja muutama oma verkkosivukin. Sen sijaan arvot olivat yhteisöllisyyden arvoa lukuun ottamatta kuitenkin tulkittavissa melko hyvin tutkituilta sivuilta. Arvoja pystyi tunnistamaan kappaleteksteissä, otsikoissa, linkeissä, bannereissa jne.
Ryhmähaastattelujen perusteella nuoret haastateltavat pitivät SeAMK:n verkkosivujen tekstisisältöä hyvänä, informatiivisena, helposti hahmotettavana ja luettavana. Sivut latautuivat heidän mielestään myös hyvin. Sen sijaan sivujen hakutoiminto sai paljon kritiikkiä, samoin sivurakenne ja sivujen innostavuus. Tutkimuksessa kävi ilmi, että nuoret haastateltavat eivät nähneet verkkosivuilla oikeastaan SeAMK:n arvoja tulkinnanvaraisina tai suoraan mainittuina. Organisaation arvojen hahmottuminen ja avautuminen nuorille haastateltaville vaikutti selvästi vaikealta tehtävältä. He näyttivät etsivän sivuilta lähinnä suoria mainintoja arvoista, joita ei sisällönanalyysin perusteellakaan löytynyt paljoa. Nuoret eivät osanneet tulkita arvojen esiintymistä muista asiayhteyksistä.
Jatkotutkimuksena voisi tehdä muiden sidosryhmien mielipiteiden kartoituksen samoista verkkosivuista. SeAMK:n viestintäohjelmassa ja organisaation strategiassa on myös monta muuta strategista päätöstä, joiden näkyvyyttä organisaation verkkosivuilla voisi tarkastella.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2011
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011061110984Use this for linking
Language
Finnish