Viestintäohjelma verkkosivuilla : korkeakoulun arvojen välittyminen nuorten sidosryhmälle
Viestinnän strategisessa suunnittelussa määritellään peruslinjat, joiden avulla viestintä saadaan tukemaan organisaation strategisia tavoitteita. Kohderyhmien tiedostaminen ja tunteminen kuuluvat keskeisesti strategisen viestinnän suunnitteluun.
Tämä tutkimus jakautuu kahteen osaan tavoitteidensa mukaisesti. Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena on selvittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun (SeAMK) viestintäohjelman strategian näkyminen ja noudattaminen organisaation omilla verkkosivuilla. Erityistarkastelussa on SeAMK:n arvot. Tätä tutkitaan verkkosivujen sisällönanalyysilla analyysikehikkoa apuna käyttäen. Tutkimuksen toisena tavoitteena on selvittää nuorten, 17–19-vuotiaiden, sidosryhmän mielipide SeAMK:n verkkosivuista. Erityistarkastelussa on myös SeAMK:n arvojen näkyminen ja avautuminen tälle sidosryhmälle. Tässä metodina käytetään ryhmähaastattelua.
Tutkimuksen sisällönanalyysissä kävi ilmi, että arvoista kerrottiin suoraan nimeltä mainiten huonosti millään tutkitulla sivulla. Ainoastaan yhdestä arvosta, kansainvälisyydestä, löytyi selkeästi aineistoa ja muutama oma verkkosivukin. Sen sijaan arvot olivat yhteisöllisyyden arvoa lukuun ottamatta kuitenkin tulkittavissa melko hyvin tutkituilta sivuilta. Arvoja pystyi tunnistamaan kappaleteksteissä, otsikoissa, linkeissä, bannereissa jne.
Ryhmähaastattelujen perusteella nuoret haastateltavat pitivät SeAMK:n verkkosivujen tekstisisältöä hyvänä, informatiivisena, helposti hahmotettavana ja luettavana. Sivut latautuivat heidän mielestään myös hyvin. Sen sijaan sivujen hakutoiminto sai paljon kritiikkiä, samoin sivurakenne ja sivujen innostavuus. Tutkimuksessa kävi ilmi, että nuoret haastateltavat eivät nähneet verkkosivuilla oikeastaan SeAMK:n arvoja tulkinnanvaraisina tai suoraan mainittuina. Organisaation arvojen hahmottuminen ja avautuminen nuorille haastateltaville vaikutti selvästi vaikealta tehtävältä. He näyttivät etsivän sivuilta lähinnä suoria mainintoja arvoista, joita ei sisällönanalyysin perusteellakaan löytynyt paljoa. Nuoret eivät osanneet tulkita arvojen esiintymistä muista asiayhteyksistä.
Jatkotutkimuksena voisi tehdä muiden sidosryhmien mielipiteiden kartoituksen samoista verkkosivuista. SeAMK:n viestintäohjelmassa ja organisaation strategiassa on myös monta muuta strategista päätöstä, joiden näkyvyyttä organisaation verkkosivuilla voisi tarkastella.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24534]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
´´Tervetuloa varhaiskasvatukseen´´ : varhaiskasvatuksen aloituksen informaatio ja viestintä kuntien verkkosivuilla
Laitinen, Mari; Markkanen, Iina (2018)Tiedonhaku verkkosivujen välityksellä korostuu nykypäivänä. Tietoa etsitään usein ensimmäisenä verkosta, joten on tärkeää, että sieltä saatava tieto on laadukasta. Tässä tutkimuksessa etsittiin vastauksia siihen, minkälaisten ... -
Verkkosivut Keski-Suomen liiton sidosryhmäviestinnässä
Koivikko, Elisa; Willman, Nina (2006) -
Viestintä strategisena arvonluojana asiakaskokemuksessa
Viljakainen, Maarit (2020)Viestinnällä luodaan organisaation strategista arvoa muun muassa sidosryhmien kuuntelemisen ja toimivan vuorovaikutuksen avulla. Strategisen viestinnän tulee olla johdettu suoraan organisaation strategiasta. Asiakaskokemus ... -
Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä
Nevalainen, Julia (2020)Tässä maisterintutkielmassa tavoitteena oli kuvata viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioidensa kriisiviestinnästä. Tavoitteena oli myös kuvata kriisiviestinnän käytänteitä viestinnän ammattilaisten ... -
Love Wins : A Love Lens Approach to Cultivation of Organization-Stakeholder Relationships
Badham, Mark (Emerald, 2020)This chapter adds to emerging research exploring the construct of joy by drawing attention to the value of more loving stakeholder relationships. Relationship management research has focussed attention on the antecedents, ...