Motivaatio ja motivaatioilmasto liikuntatunneilla : luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien näkemyksiä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää liikuntaa peruskoulussa opettavien luokanopettajien sekä liikunnan aineenopettajien näkemyksiä motivaation ja motivaatioilmaston merkityksestä liikuntatunneilla. Tavoitteena on myös tarkastella luokanopettajien sekä liikunnan aineenopettajien näkemyksiä motivaatioilmastoon vaikuttavista tekijöistä peruskoulun liikuntatunneilla. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto siihen on kerätty teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin kevään 2020 aikana. Tutkimusta varten haastateltiin viittä luokanopettajaa sekä kolme liikunnan aineenopettajaa. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin sekä aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysia että teorialähtöistä laadullista sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan opettajat pitävät motivaatiota sekä liikuntatuntien motivaatioilmastoa tärkeinä oppilaiden osallistumiselle sekä oppimiselle. Tulosten mukaan liikuntatuntien sosiaalisella ilmapiirillä on vaikutusta oppilaiden motivaatioon, motivaatioilmastoon sekä opettajien tekemiin pedagogisiin ratkaisuihin motivaatioilmastossa. Opettajat käyttivät opetuksessaan paljon Epsteinin (1989) Target- mallin mukaisia elementtejä edistääkseen tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa. Opettajilta nousi esille myös näkökulmia siitä, mitkä asiat haastavat motivaatiota tai motivaatioilmaston rakentamista. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että motivaatio sekä liikuntatuntien motivaatioilmasto ovat tärkeitä ja niiden edistämiseen. Tutkimus vahvistaa myös jo aiempaa näkemystä siitä, että tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston luominen tukee oppilaiden motivaatiota sekä viihtymistä liikuntatunneilla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla
Martin, Anne; Tervasmäki, Nea-Maria (2012)Martin, A. ja Tervasmäki, N-M. 2012. Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu –tutkielma. ... -
Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien valmiudet tukea psykologisia perustarpeita ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa
Aarela, Ilmari; Eronen, Reeta (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden liikunnanopettajien valmiuksia tukea psykologisia perustarpeita ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa. Tavoitteena oli myös avata liikunnanopettajakoulutuksen ... -
Tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla
Vauhkonen, Miika (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella sitä, miten kamppailulajit soveltuvat lukion liikuntatuntien sisällöksi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää voidaanko lukiossa toteutettujen kamppailutuntien avulla edistää opiskelijoiden ... -
Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
Saarinen, Jukka (2020)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.