Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.authorIso-Rautio, Valtteri
dc.date.accessioned2020-06-15T12:05:19Z
dc.date.available2020-06-15T12:05:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69953
dc.description.abstractSuomen perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtiin 2018 muutos, jonka seurauksena 2020 keväästä lähtien A1-kielen opetus aloitetaan jo ensimmäisellä ja toisella luokalla valtakunnallisesti. Opetussuunnitelmaan lisättiin kaksi vuosiviikkotuntia A1-opetusta, nostaen vuosiviikkotuntimäärän kuudestatoista kahdeksaantoista. Molemmat lisätyt vuosiviikkotunnit tulee sijoittaa ensimmäiselle kahdelle vuosiluokalle. Muutoksen perusteiksi opetus- ja kulttuuriministeriö antoi epätasa-arvon vähentämisen vieraiden kielten opetuksessa, tarkoittaen sitä, että A1-kieleksi valittaisiin vähemmän englantia ja enemmän muita vieraita kieliä. Toinen peruste oli lasten herkkyysiän hyödyntäminen kielenopetuksessa. Herkkyysiän teoriasta on kuitenkin tutkimusta molempiin suuntiin. Lisäksi tutkimukset osoittavat vanhempien opiskelijoiden oppivan tehokkaammin korkeamman kognitiivisen kyvyn takia (Luz Celaya 2012). Suomen opetussuunnitelmaan kirjatut tavoitteet ensimmäiselle kahdelle kouluvuodelle A1-kielen suhteen ovat avoimia, eivätkä anna kovin tarkkoja oppimissaavutuksia oppilaille. Tästä herää kysymys siitä, oppivatko koulujemme nuorimmat vieraita kieliä yhtä tehokkaasti kuin vanhemmat oppilaat, millä tavoin ja missä aiheissa. Olisiko kuitenkin parempi sijoittaa kaksi ylimääräistä vuosiviikkotuntia vanhemmille oppilaille, jotka oletettavasti oppivat tehokkaammin aivojensa kehityksen takia? Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään opettajien kokemuksia ja havaintoja varhaistetusta kielenopettamisesta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta opettajaa, joilla on alustavaa kokemusta ministeriön määräämästä uudistuksesta. Opettajilta tiedusteltiin miten nuoret oppilaat oppivat, millaisia kokemuksia heidän opettamisestaan opettajilla on, miten heidän oppimisensa on verrattavissa vanhempien oppilaiden kielenoppimiseen, ja miten nuorempana kieltenopiskelun aloittaminen voisi vaikuttaa saman kielen opiskeluun myöhempinä kouluvuosina. Opettajien vastauksia heijastettiin aiempaan tutkimukseen, mutta selvitettäväksi jää vielä se, onko teoria suoraan sovellettavissa käytännön opettamiseen Suomessa. Opettajien näkemykset aikaistetusta kielenopettamisesta eivät olleet täysin positiivisia eikä täysin negatiivisia. Haastatellut kokivat nuorempien oppilaiden vaativan enemmän kielenopetuksen ulkopuolista ohjausta, joka vei aikaa pois varsinaiselta opiskelulta. Vaikka opettamisen ja oppimisen mainittiin olevan hitaampaa, haastatellut ajattelivat aikaistetun A1-opetuksen olevan oppilaille edullista iän tuomista vaikeuksista huolimatta.fi
dc.format.extent22
dc.language.isoen
dc.subject.otherCritical period hypothesis
dc.subject.otherEarly foreign language learning
dc.titleTeachers’ perceptions of early foreign language learning
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006154194
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysostudents
dc.subject.ysoconceptions of learning


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot