Show simple item record

dc.contributor.advisorLeskinen, Markku
dc.contributor.authorSorvila, Nuutti
dc.date.accessioned2020-06-12T13:22:54Z
dc.date.available2020-06-12T13:22:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69914
dc.description.abstractKouluakäymättömyys ja poissaolot koulusta ovat yhteydessä koulutuksen keskeytymiseen, alentuneeseen terveydentilaan ja mielenterveysongelmiin. Poissaolot koulusta vaikuttavat lisääntyneet hienoisesti viime aikoina. Tässä tutkimuksessa selitettiin poissaolevien oppilaiden poisjäämistä koulusta heikolla kouluhyvinvoinnilla. Tutkimuskysymyksinä tarkasteltiin eroavatko kouluakäymättömät oppilaat vertaisryhmästä kouluhyvinvointiulottuuvuuksilla, minkälaisia joukkoja kouluakäymättömät oppilaat muodostavat ja onko oppilaiden välillä eroja sukupuolen perusteella. Lisäksi poissaolojen teoreettista luokittelua avataan ja pyritään perustelemaan tarkemman erottelun tärkeyttä. Tutkittavien joukko (N = 32) oli TUUVE-hankkeessa verkko-opetusta saaneet oppilaat. Oppilaille muodostetiin kouluhyvinvoinnin profiili. Profiilein pistemäärät standardoitiin z-pisteiksi ja niille suoritettiin klusterianalyysi. Ryhmiä muodostettiin kolme. Ryhmien väliset erot olivat tilastollisesti merkitseviä, ja melkein kaikkien muuttujien väliset erot olivat tilastollisesti erittäin merkitseviä. Muodostetuista ryhmistä yksi sai vertaisryhmän keskiarvoa parempia pisteitä kaikilla mittareilla. Näin ollen todetaan, että kouluhyvinvointi ei selitä kaikkien oppilaiden poisjäämistä koulusta, vaan siihen täytyy vaikuttaa myös muiden tekijöiden. Tutkittavan joukon pienuus ja valikoituneisuus voi vaikuttaa tutkimuksen tuloksia, ja tulevaisuudessa olisikin tärkeää laajentaa tutkittavien joukkoa, jotta erilaiset poissaolon tyypit tulisivat paremmin edustetuiksi.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkouluakäymättömyys
dc.subject.otherkouluhyvinvointi
dc.subject.otherkouluun kiinnittyminen
dc.titleKouluakäymättömyys peruskoulussa : kouluhyinvointiprofiilit TUUVE-hankkeen verkko-opetukseen osallistuneilla oppilailla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006124159
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysopoissaolot
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright