Kouluakäymättömyys peruskoulussa : kouluhyinvointiprofiilit TUUVE-hankkeen verkko-opetukseen osallistuneilla oppilailla
Kouluakäymättömyys ja poissaolot koulusta ovat yhteydessä koulutuksen keskeytymiseen, alentuneeseen terveydentilaan ja mielenterveysongelmiin. Poissaolot koulusta vaikuttavat lisääntyneet hienoisesti viime aikoina. Tässä tutkimuksessa selitettiin poissaolevien oppilaiden poisjäämistä koulusta heikolla kouluhyvinvoinnilla.
Tutkimuskysymyksinä tarkasteltiin eroavatko kouluakäymättömät oppilaat vertaisryhmästä kouluhyvinvointiulottuuvuuksilla, minkälaisia joukkoja kouluakäymättömät oppilaat muodostavat ja onko oppilaiden välillä eroja sukupuolen perusteella. Lisäksi poissaolojen teoreettista luokittelua avataan ja pyritään perustelemaan tarkemman erottelun tärkeyttä. Tutkittavien joukko (N = 32) oli TUUVE-hankkeessa verkko-opetusta saaneet oppilaat. Oppilaille muodostetiin kouluhyvinvoinnin profiili. Profiilein pistemäärät standardoitiin z-pisteiksi ja niille suoritettiin klusterianalyysi. Ryhmiä muodostettiin kolme. Ryhmien väliset erot olivat tilastollisesti merkitseviä, ja melkein kaikkien muuttujien väliset erot olivat tilastollisesti erittäin merkitseviä. Muodostetuista ryhmistä yksi sai vertaisryhmän keskiarvoa parempia pisteitä kaikilla mittareilla. Näin ollen todetaan, että kouluhyvinvointi ei selitä kaikkien oppilaiden poisjäämistä koulusta, vaan siihen täytyy vaikuttaa myös muiden tekijöiden. Tutkittavan joukon pienuus ja valikoituneisuus voi vaikuttaa tutkimuksen tuloksia, ja tulevaisuudessa olisikin tärkeää laajentaa tutkittavien joukkoa, jotta erilaiset poissaolon tyypit tulisivat paremmin edustetuiksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Ilman tätä nuori ei todennäköisesti olisi pystynyt koulunkäyntiin.” : kouluakäymättömyyteen puuttumisen mallin arviointia
Mannermaa, Elina (2024)Tutkielman tausta on kouluakäymättömyyden ilmiössä. Koulupoissaolot ovat yleistyneet ja koulunkäyntiin liittyvät haasteet ovat lisääntyneet. Tämä voi vaikuttaa merkittävästi nuoren hyvinvointiin ja tulevaisuuden kehityskulkuihin. ... -
Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus
Kervinen, Soili; Seesteilä, Sari (2016)Kervinen, Soili ja Seesteilä, Sari. 2016. MAAHANMUTTAJATAUSTAISTEN JA KANTASUOMALAISTEN YLÄKOULULAISTEN KOULUUN KIINNITTYMINEN JA OSALLISUUDEN KOKEMISET. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin
Pitkänen, Aino (2023)Nuoren koulussa tapahtuvalla elämällä on suuri vaikutus nuoren hyvinvointiin, elämään tyytyväisyyteen ja tulevaisuuden suunnitelmiin (OECD, 2017, s. 19). Työn tavoitteena on tutkia yhteyksiä sosiaaliseen kouluympäristöön ... -
Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa
Rissanen, Laura (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia perusopetuksen koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamallien sisältöjä suhteessa poissaolosyihin sekä lapsen hyvinvointiin ja osallisuuteen. Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka ... -
Opettajien ja rehtorin työn haasteita Kodolányi János -peruskoulussa Unkarin Geresdlakissa
Sinnemäki, Jukka (2014)Tutkimusongelmina oli selvittää opettajien ja rehtorin kohtaamia haasteita Geresdlakin koulussa Unkarissa. Toisena ongelmana oli saada mahdollisimman laaja historian tuntemus Geresdlakista ja sen lähiseuduista. Laaja ...