The developmental trajectories of task values and achievement strategies among dual career athletes in high school
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia motivaatioprofiileja on löydettävissä
kaksoisuraurheilijoilla niin koulussa kuin urheilussa lukion aikana, sekä kuinka koulutukseen liittyvät
motivaatioprofiilit ovat yhteydessä urheiluun liittyviin motivaatioprofiileihin. Motivaatiomuuttujina
olivat tehtäväkohtaiset arvot ja saavutusstrategiat. Saavutusstrategiat sisälsivät onnistumisodotukset
ja tehtävän välttelyn. Tutkimuksen lopullinen otoskoko koostui 510 opiskelijaurheilijasta seitsemästä
eri urheilulukiosta Suomessa. Jokaisena lukiovuonna tutkittavat täyttivät kyselyn urheilun ja koulun
osalta koskien tehtäväkohtaisia arvoja ja saavutusstrategioita. Latentti profiilianalyysi suoritettiin
erilaisten motivaatioprofiilien tunnistamiseksi. Motivaatiomuuttujien pysyvyyttä ja muutosta sekä
eroja eri motivaatioprofiilien välillä tutkittiin Waldin testillä. Lopuksi kouluun liittyvien
motivaatioprofiilien yhteyttä urheiluun liittyvien motivaatioprofiilien välillä tutkittiin latentilla
siirtymäanalyysillä (LTA; Lanza & Collins, 2008). Koulukontekstista löytyi viisi motivaatioprofiilia:
(a) Matalat arvot koulussa; (b) Maladaptiiviset strategiat koulussa; (c) Keskinkertainen
koulumotivaatio; (d) Korkea koulumotivaatio; sekä (e) Matala koulumotivaatio. Myös
urheilukontekstista löytyi viisi profiilia: (a) Korkea urheilumotivaatio; (b) Keskinkertainen
urheilumotivaatio; (c) Matalat arvot urheilussa; (d) Vakaa urheilumotivaatio; sekä (e) Matala
urheilumotivaatio. Opiskelija-urheilijat näyttivät olevan enemmän motivoituneita urheilussa kuin
koulussa, sillä tehtäväkohtaiset arvot olivat korkeampia sekä tehtävän välttely matalampaa urheilussa
kuin koulussa. Yleisesti motivaatiossa tapahtui vain pieniä muutoksia ajan kuluessa, ja nämä
muutokset liittyivät tehtäväkohtaisten arvojen laskuun ja tehtävän välttelyn kasvamiseen sekä
koulussa että urheilussa. Onnistumisodotukset pysyivät suhteellisen vakaina koko lukion ajan.
Latentti siirtymäanalyysi osoitti, että opiskelijaurheilijat olivat hyvin motivoituneita urheiluun
huolimatta koulumotivaation tasosta, kun taas opiskelijaurheilijat, jotka edustivat tiettyä
motivaatioprofiilia urheilussa, kuuluivat myös todennäköisemmin samankaltaiseen profiiliin
koulussa. Tämä tutkimuksen perusteella näyttäisi siltä, että tehtäväkohtaiset arvot ja tehtävän välttely
saattaisivat olla enemmän kontekstiin liittyviä motivaatiotekijöitä, kun taas onnistumisodotukset
olisivat enemmän yhteydessä yksilön piirteenomaisiin taipumuksiin.
...
The aim of the present study was to investigate what kind of motivational profiles can be found among
dual-career athletes during high school in both educational and sport contexts, and how are the schoolrelated
motivational profiles associated with the sport-related motivational profiles. Task values and
achievement strategies, including success expectations and task avoidance, were used as criteria
variables of motivation. A total of 510 student-athletes from seven sport high schools in Finland
participated in the study by filling out a self-report questionnaire during each year of high school.
The questionnaire included items considering task values and achievement strategies in both school
and sport contexts. A latent profile analysis was then performed to identify different motivational
profiles and the stability of and changes in motivational variables, as well as the differences between
motivational profiles, were examined with Wald´s test. Finally, the association of school-related and
sport-related motivational profiles was examined by using a latent transition analysis (LTA; Lanza &
Collins, 2008). To summarize the results, five motivational profiles were found in school: (a) Low
value for school; (b) Maladaptive strategies for school; (c) Moderate school motivation; (d) High
school motivation; and (e) Low school motivation. Five profiles were also found in sport: (a) High
sport motivation; (b) Moderate sport motivation; (c) Low values for sport; (d) Stable sport motivation;
and (e) Low sport motivation. Student-athletes were typically more motivated in sport than in school,
which was illustrated by higher task values and lower task avoidance in sport than in school. In
general, only small changes occurred in motivation over time, which was reflected in a decrease in
task values and an increase in task avoidance in both domains. Success expectations remained
relatively stable over time. The latent transition analysis revealed that student-athletes appeared to be
in general highly motivated for sport regardless of the level of motivation for school. Furthermore,
student-athletes representing a certain kind of motivational profile in sport were likely to show a
similar one in school. Considering the findings, the present study suggests that task values and task
avoidance may be rather context-related motivational factors, whereas success expectations seem to
be more related to an individual´s trait-like tendencies.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Athletic and student identity development of student-athletes during the first two years of high school
Heinonen, Joonas (2018)Nuoret urheilijat laittavat usein urheilun koulun edelle ja heille on siitä syystä suuri riski kehittyä yksipuolinen urheilijan rooliin keskittynyt identiteetti (Petitpas, van Raalte & Brewer, 2013). Vaarallisinta tämä on ... -
Dual career pathway : relationship between coaching climates and student-athletes’ symptoms of burnout in school and sports
Into, Sonja; Perttula, Veli-Matti (2018)Valmentajilla on tärkeä rooli nuorten urheilijoiden psykologisessa hyvinvoinnissa (Bartholomew, Ntoumanis, & Thogersen-Ntoumanis, 2010; Kipp & Weiss, 2013). Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli tutkia, minkälaisia ... -
The role of gender and coaching styles in adolescent student-athletes’ motivational orientations in sport and school
Saarinen, Milla; Tolvanen, Asko; Aunola, Kaisa; Ryba, Tatiana V. (Springer Science and Business Media LLC, 2023)Research indicates that the dominant discourses of gender are ingrained in dual career (DC) practices critically influencing athletes’ motivation to construct a DC pathway. While it is important to ensure that all athletes ... -
The Role of Resilience in Student-Athletes’ Sport and School Burnout and Dropout : A Longitudinal Person-oriented Study
Sorkkila, Matilda; Tolvanen, Asko; Aunola, Kaisa; Ryba, Tatiana V. (Blackwell, 2019)Although it has been shown that student‐athletes who pursue upper secondary school alongside with an athletic career may be prone to sport and school burnout, the concrete life changes resulting from burning out, such as ... -
A person-oriented approach to sport and school burnout in adolescent student-athletes: The role of individual and parental expectations
Sorkkila, Matilda; Aunola, Kaisa; Ryba, Tatiana V. (Elsevier BV; European Federation of Sport Psychology, 2017)Objectives The present study aimed to examine what kind of burnout profiles exist among student-athletes based on their sport and school burnout symptoms. Moreover, it was investigated whether athletes' expectations of ...