University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

The developmental trajectories of task values and achievement strategies among dual career athletes in high school

Thumbnail
View/Open
1.0Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Järvinen, Julia |
Kanko, Ruut
Date
2020
Discipline
PsykologiaPsychology
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia motivaatioprofiileja on löydettävissä kaksoisuraurheilijoilla niin koulussa kuin urheilussa lukion aikana, sekä kuinka koulutukseen liittyvät motivaatioprofiilit ovat yhteydessä urheiluun liittyviin motivaatioprofiileihin. Motivaatiomuuttujina olivat tehtäväkohtaiset arvot ja saavutusstrategiat. Saavutusstrategiat sisälsivät onnistumisodotukset ja tehtävän välttelyn. Tutkimuksen lopullinen otoskoko koostui 510 opiskelijaurheilijasta seitsemästä eri urheilulukiosta Suomessa. Jokaisena lukiovuonna tutkittavat täyttivät kyselyn urheilun ja koulun osalta koskien tehtäväkohtaisia arvoja ja saavutusstrategioita. Latentti profiilianalyysi suoritettiin erilaisten motivaatioprofiilien tunnistamiseksi. Motivaatiomuuttujien pysyvyyttä ja muutosta sekä eroja eri motivaatioprofiilien välillä tutkittiin Waldin testillä. Lopuksi kouluun liittyvien motivaatioprofiilien yhteyttä urheiluun liittyvien motivaatioprofiilien välillä tutkittiin latentilla siirtymäanalyysillä (LTA; Lanza & Collins, 2008). Koulukontekstista löytyi viisi motivaatioprofiilia: (a) Matalat arvot koulussa; (b) Maladaptiiviset strategiat koulussa; (c) Keskinkertainen koulumotivaatio; (d) Korkea koulumotivaatio; sekä (e) Matala koulumotivaatio. Myös urheilukontekstista löytyi viisi profiilia: (a) Korkea urheilumotivaatio; (b) Keskinkertainen urheilumotivaatio; (c) Matalat arvot urheilussa; (d) Vakaa urheilumotivaatio; sekä (e) Matala urheilumotivaatio. Opiskelija-urheilijat näyttivät olevan enemmän motivoituneita urheilussa kuin koulussa, sillä tehtäväkohtaiset arvot olivat korkeampia sekä tehtävän välttely matalampaa urheilussa kuin koulussa. Yleisesti motivaatiossa tapahtui vain pieniä muutoksia ajan kuluessa, ja nämä muutokset liittyivät tehtäväkohtaisten arvojen laskuun ja tehtävän välttelyn kasvamiseen sekä koulussa että urheilussa. Onnistumisodotukset pysyivät suhteellisen vakaina koko lukion ajan. Latentti siirtymäanalyysi osoitti, että opiskelijaurheilijat olivat hyvin motivoituneita urheiluun huolimatta koulumotivaation tasosta, kun taas opiskelijaurheilijat, jotka edustivat tiettyä motivaatioprofiilia urheilussa, kuuluivat myös todennäköisemmin samankaltaiseen profiiliin koulussa. Tämä tutkimuksen perusteella näyttäisi siltä, että tehtäväkohtaiset arvot ja tehtävän välttely saattaisivat olla enemmän kontekstiin liittyviä motivaatiotekijöitä, kun taas onnistumisodotukset olisivat enemmän yhteydessä yksilön piirteenomaisiin taipumuksiin. ...
 
The aim of the present study was to investigate what kind of motivational profiles can be found among dual-career athletes during high school in both educational and sport contexts, and how are the schoolrelated motivational profiles associated with the sport-related motivational profiles. Task values and achievement strategies, including success expectations and task avoidance, were used as criteria variables of motivation. A total of 510 student-athletes from seven sport high schools in Finland participated in the study by filling out a self-report questionnaire during each year of high school. The questionnaire included items considering task values and achievement strategies in both school and sport contexts. A latent profile analysis was then performed to identify different motivational profiles and the stability of and changes in motivational variables, as well as the differences between motivational profiles, were examined with Wald´s test. Finally, the association of school-related and sport-related motivational profiles was examined by using a latent transition analysis (LTA; Lanza & Collins, 2008). To summarize the results, five motivational profiles were found in school: (a) Low value for school; (b) Maladaptive strategies for school; (c) Moderate school motivation; (d) High school motivation; and (e) Low school motivation. Five profiles were also found in sport: (a) High sport motivation; (b) Moderate sport motivation; (c) Low values for sport; (d) Stable sport motivation; and (e) Low sport motivation. Student-athletes were typically more motivated in sport than in school, which was illustrated by higher task values and lower task avoidance in sport than in school. In general, only small changes occurred in motivation over time, which was reflected in a decrease in task values and an increase in task avoidance in both domains. Success expectations remained relatively stable over time. The latent transition analysis revealed that student-athletes appeared to be in general highly motivated for sport regardless of the level of motivation for school. Furthermore, student-athletes representing a certain kind of motivational profile in sport were likely to show a similar one in school. Considering the findings, the present study suggests that task values and task avoidance may be rather context-related motivational factors, whereas success expectations seem to be more related to an individual´s trait-like tendencies. ...
 
Keywords
task values achievement strategies dual career student-athlete person-oriented approach motivaatio opiskelumotivaatio urheilijat liikuntapsykologia motivation (mental objects) study motivation athletes sport psychology
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006114132

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23417]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Athletic and student identity development of student-athletes during the first two years of high school 

    Heinonen, Joonas (2018)
    Nuoret urheilijat laittavat usein urheilun koulun edelle ja heille on siitä syystä suuri riski kehittyä yksipuolinen urheilijan rooliin keskittynyt identiteetti (Petitpas, van Raalte & Brewer, 2013). Vaarallisinta tämä on ...
  • A person-oriented approach to sport and school burnout in adolescent student-athletes: The role of individual and parental expectations 

    Sorkkila, Matilda; Aunola, Kaisa; Ryba, Tatiana V. (Elsevier BV; European Federation of Sport Psychology, 2017)
    Objectives The present study aimed to examine what kind of burnout profiles exist among student-athletes based on their sport and school burnout symptoms. Moreover, it was investigated whether athletes' expectations of ...
  • Dual career pathway : relationship between coaching climates and student-athletes’ symptoms of burnout in school and sports 

    Into, Sonja; Perttula, Veli-Matti (2018)
    Valmentajilla on tärkeä rooli nuorten urheilijoiden psykologisessa hyvinvoinnissa (Bartholomew, Ntoumanis, & Thogersen-Ntoumanis, 2010; Kipp & Weiss, 2013). Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli tutkia, minkälaisia ...
  • Antecedents and Consequences of Student-Athletes’ Identity Profiles in Upper Secondary School 

    Moazami-Goodarzi, Ali; Sorkkila, Matilda; Aunola, Kaisa; Ryba, Tatiana V. (Human Kinetics Publishers, 2020)
    The present study examined the identity profiles that upper-secondary-school Finnish student-athletes show, and the extent to which these profiles were associated with their athletic and academic achievements and withdrawal ...
  • The Role of Resilience in Student-Athletes’ Sport and School Burnout and Dropout : A Longitudinal Person-oriented Study 

    Sorkkila, Matilda; Tolvanen, Asko; Aunola, Kaisa; Ryba, Tatiana V. (Blackwell, 2019)
    Although it has been shown that student‐athletes who pursue upper secondary school alongside with an athletic career may be prone to sport and school burnout, the concrete life changes resulting from burning out, such as ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre