"Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt" : tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi
Aarnikoivu, M. (2020). "Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt" : tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi. Puhe ja kieli, 40(1), 41-60. https://doi.org/10.23997/pk.95498
Julkaistu sarjassa
Puhe ja kieliTekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2020
Tässä tutkimuksessa selvitimme, millaisia ongelmatilanteita tohtoriopiskelijoiden monikanavaiseen seminaaritoimintaan sisältyi. Lisäksi tutkimme, millaisia seurauksia tilanteista aiheutui. Tutkimuksen teoreettismetodologisena viitekehyksenä käytimme neksusanalyysiä (Scollon & Scollon, 2004). Tutkimusaineistomme koostui tohtoriopiskelijoille järjestettyjen ”kirjoitusklinikoiden” aikana tehdyistä etnografisista havainnoista, klinikoissa käytetyn AdobeConnectin välityksellä käydyistä chat-keskusteluista, klinikoihin liittyvistä Yammer-keskusteluista sekä tohtoriopiskelijoille ja ohjaajille suunnatun verkkokyselyn tuloksista. Analyysimme perusteella tunnistimme kolme laajempaa kategoriaa, joihin tutkitun kontekstin ongelmatilanteet liittyivät: teknologia, toimijat ja kieli. Ongelmatilanteet veivät aikaa pois käsiteltävältä asialta, vaikeuttivat osallistumista, estivät sen kokonaan, vaikuttivat osallistumisen mielekkyyteen tai koettuun hyödyllisyyteen ja aiheuttivat muita negatiivisia tuntemuksia osallistujissa. Tutkimus ja sen tulokset siirtävät huomion siihen, mitä tapahtuu, kun haluttu tai odotettu välitteinen sosiaalinen toiminta jostain syystä estyy ja auttaa siten suunnittelemaan sitä, miten monikanavaista seminaaritoimintaa voitaisi tohtoriopinnoissa sekä muussa yliopisto-opetuksessa kehittää.
...
Julkaisija
Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistysISSN Hae Julkaisufoorumista
1458-3410Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/35891008
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The “Architectures” of Successful Remote Collaborative Problem Solving : Exploring Commitment in Dyadic Interaction
Pöysä-Tarhonen, Johanna; Awwal, Nafisa (International society of the learning sciences, 2022)During successful collaborative problem solving (CPS), participants are expected not only to share and process information to solve the task, but also to show responsiveness and commitment to their partners. Accordingly, ... -
Against all odds : Problem-solving as a skill critical to virtual exchange
Radke, Katarzyna; Háhn, Judit; Dekker, Ivonne (Drexel University; East Carolina University, 2021)Virtual Exchange (VE) brings together groups of learners from different geographical locations and cultural backgrounds to engage them in online intercultural collaboration and interaction. Although VE projects are designed ... -
Vuorovaikutus ammattikorkeakoulun kielten ja viestinnän verkkokursseilla
Oinonen, Jaana (2018)Tutkimuksen taustalla oli ajankohtainen tarve kehittää korkeakoulujen kielten ja viestinnän verkko-opetusta vuorovaikutuksen mahdollistamisen ja tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ... -
Digital media in blended coaching : interaction and distance presence in adult education
Pihlajamäki, Timo (2011)In this study were studied the dimensions and advantages of the digital media in the adult education and distance presence. The point of view and limiting of the study was coaching and the significance of face-to-face ... -
The Meaning and Use of Digital Learning Terms in Estonia, Hungary, Romania and Austria
Tuul, Maire; Tuul, Madis; Leoste, Janika; Jõgi, Larissa; Väät, Sirly; Ferencz-Salamon, Alpár; Edit, Erősdi; Mäkelä, Tiina; Kankaanranta, Marja; Lázár, Csilla; Ferencz-Salamon, Katalin; Thrainer, Susanne (Tallinna ülikool, 2022)It is widely known that in order to communicate, interact and understand each other in different educational context , it is necessary to agree on the terms to be used and their meanings. The need for such agreements was ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.